Ökad förpackningsåtervinning under 2019 enligt FTI:s statistik

PUBLICERAD: 4 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Svenskarna återvann fler förpackningar per år och person år 2019 än tidigare.( Bild FTI)|”Extra glädjande är att alltfler plastförpackningar återvinns”, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Intresset för miljö och hållbarhet har aldrig varit större och återvinning är något som engagerar många. Det syns inte minst i Förpacknings- och tidningsinsamlingens (FTI) färska statistik, som visar att varje svensk under 2019 i genomsnitt lämnade 62 kilo förpackningar och tidningar till återvinning. Totalt samlades 643.000 ton förpackningar och tidningar in, vilket var en klar ökning jämfört med år 2018.

”Det är fantastiskt att viljan att återvinna är så stor! Sverige är ett av de bästa länderna i Europa på återvinning, men vi behöver bli ännu bättre. Här kan alla bidra. Varje insamlad förpackning gör skillnad” säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

”Extra glädjande är att alltfler plastförpackningar återvinns”, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Statistiken är ett resultat av det som Sveriges hushåll har lämnat till återvinning via FTI. 2019 års statistik visar att mängden insamlade glas-, pappers-, plast- och metallförpackningar totalt sett ökade med 4 procent jämfört med 2018 och att ökningen var störst avseende metall och plast, som båda ökade med drygt 6 procent var.

”Vi är mycket glada över att se att trenden för insamlade förpackningar fortsatt går åt rätt håll. Extra glädjande är att fler plastförpackningar har lämnats in, något som vi på FTI jobbat för under en längre tid både med producenter och konsumenter. Vi vet att mer än hälften av alla plastförpackningar hamnar i hushållssoporna idag, schampoflaskor och kladdiga matförpackningar får inte alltid chansen att bli återvunna vilket är olyckligt”, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Sett till genomsnitt per person så ökar återvinningen för alla materialslag utom för tidningar, som minskade från 18,7 kilo per person 2018 till 16,0 kilo år 2019. Och förklaringen är förstås ändrade konsumtionsvanor av media, där alltfler läser tidningar på nätet och mängden tryckta publikationer minskar.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM