O-I lanserar global bok om design av glasförpackningar

PUBLICERAD: 11 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på några av de glasförpackningar

USA-baserade glasjätten Owens-Illinois (O-I) har lanserat en global designbok om glasförpackningar, som är tänkt att inspirera och ge friska idéer till varumärkesägare och designers världen över och bidra till nya och spännande förpackningslösningar för livsmedel och drycker.

”Många undersökningar visar att konsumenterna älskar glasförpackningar. Det är bara glas som kan framkalla den där speciella känslan. Känslan när du hämtar en iskall ölflaska. Känslan när du öppnar din glasburk med ditt favoritpålägg. Känslan när du ser vinkyparen korka upp flaskan med din älsklingschampagne…”, skriver O-I:s VD Andres Lopez i förordet till boken.

I boken har O-I samlat mer än 100 spännande och innovativa designlösningar för glasförpackningar från hela världen och enligt företaget representerar urvalet den skönhet, mångsidighet, varumärkesdifferentiering, färg, form och dekorationsvariation, som kan uppnås med glas ”och som inget annat förpackningsmaterial kan matcha”.

Urvalet i boken är nya glasförpackningar – flaskor, burkar, etc. – som utvecklats och designats under de senaste fem åren av O-I:s designteam, antingen som egna uppdrag eller i samarbete med kundernas designbyråer. Urvalet visar bredden på O-I:s designkompetens och illustrerar också hur olika kulturella normer påverkar varumärkesägarnas designkoder på de fem kontinenter, där O-I har verksamheter och tillverkning.

”Boken är inte bara en samling vackra bilder. Den är också en berättelse om varumären och konsumenttrender under de senaste åren”, säger Marie-Laure Susset, som är marknadschef för O-I Europe.

Boken distribueras till O-I:s kunder och till ledande designbyråer över hela världen. Det går också att ansökan om ett exemplar via info@o-i.com

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.