USA-baserade glasjätten Owens-Illinois (O-I) har lanserat en global designbok om glasförpackningar, som är tänkt att inspirera och ge friska idéer till varumärkesägare och designers världen över och bidra till nya och spännande förpackningslösningar för livsmedel och drycker.
”Många undersökningar visar att konsumenterna älskar glasförpackningar. Det är bara glas som kan framkalla den där speciella känslan. Känslan när du hämtar en iskall ölflaska. Känslan när du öppnar din glasburk med ditt favoritpålägg. Känslan när du ser vinkyparen korka upp flaskan med din älsklingschampagne…”, skriver O-I:s VD Andres Lopez i förordet till boken.
I boken har O-I samlat mer än 100 spännande och innovativa designlösningar för glasförpackningar från hela världen och enligt företaget representerar urvalet den skönhet, mångsidighet, varumärkesdifferentiering, färg, form och dekorationsvariation, som kan uppnås med glas ”och som inget annat förpackningsmaterial kan matcha”.
Urvalet i boken är nya glasförpackningar – flaskor, burkar, etc. – som utvecklats och designats under de senaste fem åren av O-I:s designteam, antingen som egna uppdrag eller i samarbete med kundernas designbyråer. Urvalet visar bredden på O-I:s designkompetens och illustrerar också hur olika kulturella normer påverkar varumärkesägarnas designkoder på de fem kontinenter, där O-I har verksamheter och tillverkning.
”Boken är inte bara en samling vackra bilder. Den är också en berättelse om varumären och konsumenttrender under de senaste åren”, säger Marie-Laure Susset, som är marknadschef för O-I Europe.
Boken distribueras till O-I:s kunder och till ledande designbyråer över hela världen. Det går också att ansökan om ett exemplar via info@o-i.com