O-I lanserar global bok om design av glasförpackningar

PUBLICERAD: 11 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på några av de glasförpackningar

USA-baserade glasjätten Owens-Illinois (O-I) har lanserat en global designbok om glasförpackningar, som är tänkt att inspirera och ge friska idéer till varumärkesägare och designers världen över och bidra till nya och spännande förpackningslösningar för livsmedel och drycker.

”Många undersökningar visar att konsumenterna älskar glasförpackningar. Det är bara glas som kan framkalla den där speciella känslan. Känslan när du hämtar en iskall ölflaska. Känslan när du öppnar din glasburk med ditt favoritpålägg. Känslan när du ser vinkyparen korka upp flaskan med din älsklingschampagne…”, skriver O-I:s VD Andres Lopez i förordet till boken.

I boken har O-I samlat mer än 100 spännande och innovativa designlösningar för glasförpackningar från hela världen och enligt företaget representerar urvalet den skönhet, mångsidighet, varumärkesdifferentiering, färg, form och dekorationsvariation, som kan uppnås med glas ”och som inget annat förpackningsmaterial kan matcha”.

Urvalet i boken är nya glasförpackningar – flaskor, burkar, etc. – som utvecklats och designats under de senaste fem åren av O-I:s designteam, antingen som egna uppdrag eller i samarbete med kundernas designbyråer. Urvalet visar bredden på O-I:s designkompetens och illustrerar också hur olika kulturella normer påverkar varumärkesägarnas designkoder på de fem kontinenter, där O-I har verksamheter och tillverkning.

”Boken är inte bara en samling vackra bilder. Den är också en berättelse om varumären och konsumenttrender under de senaste åren”, säger Marie-Laure Susset, som är marknadschef för O-I Europe.

Boken distribueras till O-I:s kunder och till ledande designbyråer över hela världen. Det går också att ansökan om ett exemplar via info@o-i.com

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback