Nytt tråg från AR Packaging består till 95 procent av fiber

PUBLICERAD: 4 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

AR Packagings nya kartongbaserade livsmedelstråg innehåller mer än 95 procent fiber. (Bild AR Packaging)

AR Packaging har lanserat ett nytt kartongtråg, avsett för livsmedel som färsk frukt och grönt. Tråget har en skräddarsydd barriär och består till mer än 95 procent av träbaserade fiber.

AR Packaging skriver att man utvecklat tråget mot bakgrund av den strävan att minimera användandet av plast i förpackningar, som är ett viktigt mål för livsmedelsproducenter och –återförsäljare. Till färsk frukt och grönt används idag vanligen tråg tillverkade av jungfrulig eller återvunnen plast, men nu ökar efterfrågan på återvinningsbara fiberbaserade tråg.

”AR Packaging har därför lanserat ett tråg, försett med en tunn produktanpassad barriär, och tillverkat av kartong från certifierat hållbara skogar och med ett fiberinnehåll på 95 procent. Tråget är återvinningsbart som pappersförpackning i de flesta länders återvinningsströmmar”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

De nya trågen, som redan har börjat användas i Tyskland,  är lämpliga för en rad produkter som färska grönsaker, färsk frukt, örter, svamp, med mera.

”Merparten av vår produktutveckling fokuserar på förpackningslösningar, som tillverkas av förnybara material och som är återvinningsbara. Att skifta från plasttråg till våra fibertråg för färska frukt- och grönt-produkter är enkelt gjort och kräver ingen ny tillverkningsutrustning”, säger Philipp Eissner, affärsutvecklingschef hos AR Packaging.

Det nya tråget har ett “oblekt” utseende som gör det enkelt för varumärkesägare att kommunicera förpackningens miljöfördelar till konsumenterna. Både trågets utsida och dess insida kan förses med tryckt grafik och information. För bästa produktskydd och förlängd hyllivslängd kan tråget förses med en förslutningsfilm, som också kan erbjuda extra bekvämlighet i form av ”peel off”-öppning och återförslutning.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx