Företaget Chep, global leverantör av poolingtjänster för lastpallar och containrar, lanserar ett nytt nätbaserat system för leveransspårning i Europa. Systemet gör det möjligt för kunder att online få information om den beräknade ankomsttiden och få leveransbevis för sina lastpalls- eller containerlaster från Chep.
Chep skriver i ett pressmeddelande, att det nya systemet inte bara ger snabbare svar på kundförfrågningar, utan också minskar det administrativa arbetet och möjliggör en effektivare planering hos kunderna.
Grundstenarna i det nya spårningssystemet utgörs av Cheps programvara för elektronisk beställning och spårning, Portfolio+Plus™, tillsammans med transporthanteringssystemet Lean Logistics.
Det nya spårningssystemet har bland annat testats i Spanien, där landets största mejeri Capsa deltog i en pilotstudie.
”Den nya funktionen att begära beräknad ankomsttid och leveransbevis online är mycket användbar för vår logistikpersonal. Den har gjort stor skillnad för hur länge vi måste vänta på information”, säger Capsas logistikchef Pere Joan Massó.
Varje år gör Chep över 6.000 rutter i Europa. Årligen transporteras mer än 600 miljoner pallar och containrar över 284 miljoner kilometer.
”Portfolio+Plus har gjort underverk för effektiviseringen av kundövervakning och hanteringen av beställningar och flöden för lastpallar och containrar. Detta gör det möjligt för våra kunder att lägga större fokus på sina verksamheter, istället för på pallhantering”, säger Cheps supply chain-chef i Europa, Enrique García Montañés.