Nytt projekt: KTH och MatLust förbättrar dina förpackningar!

PUBLICERAD: 22 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

MatLust och KTH startar projekt där företag får hjälp att analysera och förbättra sina produktförpackningar.

EU-projektet MatLust, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen och högskolan KTH i Stockholm inleder i februari ett projekt, där sex deltagande företag kostnadsfritt kan få förpackningar analyserade samt få förslag på hur förpackningarna kan förbättras.

Projektet, som inleds den 14 februari och pågår till den 14 mars, innebär att företagen får förslag (inklusive en prototyp) på nya förpackningskoncept för en av respektive företags befintliga eller tänkta produkter. Koncepten kan omfatta produktexponering, förpackning, storemballage med produkter eller butiksexponering.

Analysen och utvecklingsarbetet görs av studenter vid programmet Innovation & Design för högskoleingenjörer vid KTH, årskurs 2. Studenterna arbetar i projektgrupper om 4-5 personer och matchas med ett företag per grupp. 

Sex företag kan alltså deltaga i projektet och dessa företag väljs ut av MatLust och KTH bland de intresseanmälningar, som skickas in. Anmälningarna ska vara inskickade senast den 3 februari.

Det är kostnadsfritt att deltaga i projektet. Dock förbinder sig de företag, som väljs ut, att lägga ner en viss tid på projektet genom att deltaga på ett uppstartseminarium den 14 februari, ta emot KTH-studenterna för diskussioner och genomgång samt att deltaga på den avslutande presentationen på KTH den 14 mars.

—————————————————-
MatLust är ett femårigt EU-projekt, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen. MatLust erbjuder kostnadsfria utvecklingsprogram, aktiviteter, nätverk och andra former av stöd till små och medelstora företag. MatLust är en del av Södertälje Science Park.

Mer info om KTH:s och MatLusts projekt finns via pdf-länken nedan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x