EU-projektet MatLust, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen och högskolan KTH i Stockholm inleder i februari ett projekt, där sex deltagande företag kostnadsfritt kan få förpackningar analyserade samt få förslag på hur förpackningarna kan förbättras.
Projektet, som inleds den 14 februari och pågår till den 14 mars, innebär att företagen får förslag (inklusive en prototyp) på nya förpackningskoncept för en av respektive företags befintliga eller tänkta produkter. Koncepten kan omfatta produktexponering, förpackning, storemballage med produkter eller butiksexponering.
Analysen och utvecklingsarbetet görs av studenter vid programmet Innovation & Design för högskoleingenjörer vid KTH, årskurs 2. Studenterna arbetar i projektgrupper om 4-5 personer och matchas med ett företag per grupp.
Sex företag kan alltså deltaga i projektet och dessa företag väljs ut av MatLust och KTH bland de intresseanmälningar, som skickas in. Anmälningarna ska vara inskickade senast den 3 februari.
Det är kostnadsfritt att deltaga i projektet. Dock förbinder sig de företag, som väljs ut, att lägga ner en viss tid på projektet genom att deltaga på ett uppstartseminarium den 14 februari, ta emot KTH-studenterna för diskussioner och genomgång samt att deltaga på den avslutande presentationen på KTH den 14 mars.
—————————————————-
MatLust är ett femårigt EU-projekt, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen. MatLust erbjuder kostnadsfria utvecklingsprogram, aktiviteter, nätverk och andra former av stöd till små och medelstora företag. MatLust är en del av Södertälje Science Park.
Mer info om KTH:s och MatLusts projekt finns via pdf-länken nedan.