Nytt projekt: KTH och MatLust förbättrar dina förpackningar!

PUBLICERAD: 22 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

MatLust och KTH startar projekt där företag får hjälp att analysera och förbättra sina produktförpackningar.

EU-projektet MatLust, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen och högskolan KTH i Stockholm inleder i februari ett projekt, där sex deltagande företag kostnadsfritt kan få förpackningar analyserade samt få förslag på hur förpackningarna kan förbättras.

Projektet, som inleds den 14 februari och pågår till den 14 mars, innebär att företagen får förslag (inklusive en prototyp) på nya förpackningskoncept för en av respektive företags befintliga eller tänkta produkter. Koncepten kan omfatta produktexponering, förpackning, storemballage med produkter eller butiksexponering.

Analysen och utvecklingsarbetet görs av studenter vid programmet Innovation & Design för högskoleingenjörer vid KTH, årskurs 2. Studenterna arbetar i projektgrupper om 4-5 personer och matchas med ett företag per grupp. 

Sex företag kan alltså deltaga i projektet och dessa företag väljs ut av MatLust och KTH bland de intresseanmälningar, som skickas in. Anmälningarna ska vara inskickade senast den 3 februari.

Det är kostnadsfritt att deltaga i projektet. Dock förbinder sig de företag, som väljs ut, att lägga ner en viss tid på projektet genom att deltaga på ett uppstartseminarium den 14 februari, ta emot KTH-studenterna för diskussioner och genomgång samt att deltaga på den avslutande presentationen på KTH den 14 mars.

—————————————————-
MatLust är ett femårigt EU-projekt, vars syfte är att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen. MatLust erbjuder kostnadsfria utvecklingsprogram, aktiviteter, nätverk och andra former av stöd till små och medelstora företag. MatLust är en del av Södertälje Science Park.

Mer info om KTH:s och MatLusts projekt finns via pdf-länken nedan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx