Nytt interaktivt koncept ska utveckla förpackningsbranschen

PUBLICERAD: 28 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den 20 september är det dags för årets upplaga av Top Packaging Summit by Packbridge. Platsen blir Malmö Arena Hotel.|”Det kommer att finnas något för alla på årets Top Packaging Summit”, säger Mariue Malmberg Lavsen.
|”Det här eventet är intressant för alla, som arbetar i förpackningskedjan”, säger Svetlana Eskebaek.

Den 20 september i år hålls Packbridges årliga konferens ”Top Packaging Summit” i Malmö, men i år med ett helt nytt koncept. Förutom att erbjuda besökarna inspirerande föreläsare kommer det också att hållas interaktiva workshops – som ska leda till nya möjligheter för deltagarna. Konferensplats blir Malmö Arena Hotel.

”Genom att öppna upp för dialog kan deltagarna tillsammans komma med lösningar och nya idéer, som kan gynna hela branschen”, säger Marie Malmberg Lavsen, VD på Packbridge.  

Packbridge är ett internationellt förpackningskluster, som etablerades under 2010. Det är ett ideellt nätverk som förenar alla intressenter inom värdekedjan, från producenter, varumärkesägare och leverantörer till forskare och innovatörer. Varje år anordnar man konferensen Top Packaging Summit, där man bjuder in föreläsare från hela världen, diskuterar industrirelaterade frågor och har inspirerande utställningar. I år blir det däremot annorlunda när ett helt nytt koncept introduceras.

”Vi ville komma bort från envägskommunikation och skapa nya möjligheter för deltagarna att interagera med varandra och få ut konkreta idéer och lösningar att ta med sig tillbaka till sin verksamhet efter eventet,” säger Svetlana Eskebaek, Business Developer på Packbridge.

Packbridge arbetar med att representera hela värdekedjan – från råmaterial till återvinning. Eftersom alla enheter på ett företag berörs av olika förpackningsrelaterade frågor är grundtanken med eventet att skapa en diskussion utifrån varumärkesägarnas och återförsäljarnas behov. Företag som finns representerade är bland annat Arla, The Absolut Company, Axfood, Duni, ICA och Orkla och ämnen som kommer att diskuteras rör till exempel nya material, design och trender, e-handel, matsvinn, hållbarhet/cirkulär ekonomi och återvinning. 

”Vi tror att hela organisationer kan förstärkas och generera fler, nya innovationer om de arbetar mer utifrån ett helhetsperspektiv. En bättre insikt och överblick över värdekedjan skapar större möjligheter. Det här eventet är därför intressant för alla, som på ett eller annat sätt arbetar i förpackningskedjan och vill utvecklas, utbyta idéer och utmaningar med likasinnade”, säger Svetlana Eskebaek. 

Svetlana Eskebaek är övertygad om att det finns ett värde i att deltagarna delar med sig av sina erfarenheter och framgångsfaktorer.
”Genom att arbeta i mindre grupper hoppas vi att de ska komma igång och diskutera, samarbeta och dela med sig av sina respektive verksamheter för att kunna hitta lösningar, få nya insikter och utmana sig själva. Många konferenser innebär att lyssna en hel dag, medan det här eventet kräver engagemang och en del förberedelser för att få ut så mycket som möjligt”, säger Svetlana Eskebaek. 

Bokade talare till årets Top Packaging Summit är bland annat Stefan Casey från Nestlé, med 20 års erfarenhet inom förpackningsinnovation och Kevin Vyse från Marks & Spencer, som har arbetat med några av de största varumärkena i Europa. Packbridge har också lanserat ett nytt, professionellt nätverk – Fempack – som ska lyfta kvinnor inom branschen. Utöver det kommer dessutom ett företag att annonseras som vinnare av Packbridge Challenge, en tävling som ska främja entreprenörer och startups inom förpackningsbranschen. 

”Det kommer att finnas något för alla. Förutom workshops och föreläsningar, kommer vi även att hålla paneldebatter, ge möjlighet att nätverka och det hela avslutas med en härlig middag”, avslutar Marie Malmberg Lavsen. 

Info och bokning HÄR.

Läs mer om den interaktiva workshopen HÄR

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback