Nya verkställande direktörer i ICA Gruppen och ICA Sverige

PUBLICERAD: 23 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Nina Jönsson lämnar VD-posten i Plantagen och blir ny VD för ICA Gruppen från 1 januari 2023. (Bild ICA Gruppen)|Per Strömberg lämnar VD-stolen i ICA Gruppen efter 10 år. (Bild ICA Gruppen)|Eric Lundberg blir ny VD i ICA Sverige från 1 september. (Bild Simon Hellsten)

Nina Jönsson och Erik Lundberg har utsetts till nya verkställande direktörer i moderbolaget ICA Gruppen respektive dotterbolaget ICA Sverige.

Nina Jönsson är för närvarande VD i Plantagen och hon har över 20 års erfarenhet av olika ledande befattningar inom detalj- och livsmedelshandeln och har också en sexårig erfarenhet som tidigare sortiments- och inköpsdirektör inom ICA Sverige. Hon tillträder sin nya befattning som VD för ICA Gruppen den 1 januari 2023.

Per Strömberg lämnar VD-stolen i ICA Gruppen efter 10 år. (Bild ICA Gruppen)

”Jag är väldigt glad att Nina Jönsson har valt att tacka ja till jobbet som VD för ICA Gruppen. Kombinationen av en bred bakgrund från både leverantörsledet och handeln gör att hon har de unika erfarenheter som krävs för rollen som VD för ICA Gruppen. Nina Jönsson har också ett starkt ledarskap som bygger på att ge stort ansvar och mandat ute i organisationen som säkrar handlingskraft och snabbhet”, säger Claes Göran Sylvén, ordförande i ICA gruppen.

Nina Jönsson efterträder Per Strömberg, som varit VD för ICA-gruppen sedan 2012. Han lämnar VD-stolen men har förslagits som ny styrelseledamot i bolaget.

”Jag satte målbilden att vara en längre tid på ICA när jag började 2012 och det tycker jag att 10 år väl uppfyller. Det känns som rätt tidpunkt för mig att avsluta min operativa roll och jag ser fram emot att fortsätta som ledamot i ICA Gruppens styrelse”, säger Per Strömberg.

Eric Lundberg blir ny VD i ICA Sverige från 1 september. (Bild Simon Hellsten)

Samtidigt med beskedet om ny VD för ICA Gruppen meddelar ICA också att man utsett ny VD för dotterbolaget ICA Sverige. Det blir Eric Lundberg, för närvarande VD för Apotek Hjärtat, och han efterträder Anders Svensson, som har valt att lämna VD-posten efter 13 år.

Eric Lundberg har arbetat inom ICA Gruppen som VD för Apotek Hjärtat sedan 1 maj 2021. Innan dess har han nära 20 års erfarenhet från olika ledande befattningar inom svensk detaljhandel bl.a. som koncernchef på Kjell & Company.

Eric Lundberg tillträder sin nya befattning den 1 september och avgående VD Anders Svensson stannar kvar inom ICA Sverige fram till tredje kvartalets slut för att säkerställa en bra överlämning.

Till ny VD i Apotek Hjärtat efter Eric Lundberg har samtidigt utsetts Monika Magnusson, i dag försäljningsdirektör på Apotek Hjärtat.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx