Automations- och materialhanteringsspecialisten Knapp, med huvudkontor i österrikiska Hart Bei Graz, har utvecklat nya autonoma, självnavigerande robottruckar, som snart får svensk premiär.
Robottruckarna, som fått namnet Open Shuttle Fork (OSF), skiljer sig från andra autonoma, självgående, truckar genom att det inte behövs några reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golven, som styr truckarnas rörelse. Truckarna navigerar helt själva och tar sig fram enligt de uppdrag de programmeras för, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet.
Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning, där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden. Truckarna kan användas för olika uppdrag som pall- och lagerhantering, materialplock, etc.
Först ut i Sverige att använda de nya truckarna blir verkstadsföretaget Meritor, som tillverkar drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg producerar Meritor fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar man i 15 nya robottruckar från Knapp, vilka ska vara i drift i början av 2023.
”Vi ser många fördelar med robottruckarna. De ger oss en flexibel lösning för vår materialhantering och stora säkerhetsfördelar i samverkan med vår manuella materialplockning”, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.
Förutom den ökade säkerheten räknar Meritor med att Knapps lösning även ska öka och effektivisera produktionen, då robottruckarna dagligen kommer att kunna flytta 2.400 pallar mellan 200 olika destinationer hos Meritor i Lindesberg.
”En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods”, säger Mikael Holmqvist, VD på svenska Knapp AB.