Nya självgående robottruckar från Knapp får svensk premiär

PUBLICERAD: 17 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Knapps nya autonoma robottruck Open Shuttle Fork kan navigera själv – exempelvis vid pallhantering – utan styrning via reflexer på väggarna eller tejpade linjer på golven. (Bild Knapp)|Mikael Holmqvist är VD på svenska Knapp AB. (Bild Knapp)

Automations- och materialhanteringsspecialisten Knapp, med huvudkontor i österrikiska Hart Bei Graz, har utvecklat nya autonoma, självnavigerande robottruckar, som snart får svensk premiär.

Robottruckarna, som fått namnet Open Shuttle Fork (OSF), skiljer sig från andra autonoma, självgående, truckar genom att det inte behövs några reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golven, som styr truckarnas rörelse. Truckarna navigerar helt själva och tar sig fram enligt de uppdrag de programmeras för, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet.

Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning, där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden. Truckarna kan användas för olika uppdrag som pall- och lagerhantering, materialplock, etc.

Först ut i Sverige att använda de nya truckarna blir verkstadsföretaget Meritor, som tillverkar drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg producerar Meritor fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar man i 15 nya robottruckar från Knapp, vilka ska vara i drift i början av 2023.

Mikael Holmqvist är VD på svenska Knapp AB. (Bild Knapp)

”Vi ser många fördelar med robottruckarna. De ger oss en flexibel lösning för vår materialhantering och stora säkerhetsfördelar i samverkan med vår manuella materialplockning”, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Förutom den ökade säkerheten räknar Meritor med att Knapps lösning även ska öka och effektivisera produktionen, då robottruckarna dagligen kommer att kunna flytta 2.400 pallar mellan 200 olika destinationer hos Meritor i Lindesberg.

”En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods”, säger Mikael Holmqvist, VD på svenska Knapp AB.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx