Ny wellpapplösning ersätter krympfilm på sexpack med öl

PUBLICERAD: 12 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Nederländska bryggeriet Royal Grolsch lanserar nu Smurfit Kappas wellpapplösning TopClip, som ersätter plastkrympfilm på multiförpackningar med öl. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa har utvecklat en wellpapplösning, som ersätter plastkrympfilm på sexpack och andra multipack med dryckesburkar för öl, mm. Konceptet, som kallas TopClip, lanseras nu på marknaden av nederländska ölbryggeriet Royal Grolsch.

Genom att ersätta krympfilmen med den hållbara TopClip-produkten i Nederländerna kommer Grolsch att kunna minska sin plastanvändning med 100 ton per år. Förändringen är en del av Grolschs mål att bli ett bryggeri med nollutsläpp.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att TopClip levererar både på hållbarhet och funktionalitet eftersom lösningen helt täcker ovansidan av multiförpackningar med burkar. TopClip skyddar burkarna mot kontaminering, gör multipacken lätthanterliga för konsumenterna och erbjuder ytor för marknadsföring för varumärkesägarna.

”I nära samarbete Smurfit Kappa, som är de som har tagit fram TopClip-förpackningen, ser vi fram emot att marknadsföra denna hållbara förpackningslösning. En oberoende livscykelanalys har visat att vi genom att byta ut den befintliga krympfilmen runt burkarna mot den nya TopClip-förpackningen säkerställer en minskning av koldioxidutsläppen med 36 procent jämfört med ny plastkrympfilm och med 16 procent jämfört med återvunnen plastkrympfilm” säger Joost Nawijn, specialist på förpackningsutveckling hos Royal Grolsch.

Grolsch är en del av den globala livsmedels- och dryckesjätten Asahi, som äger en bred portfölj av varumärken, inklusive Peroni, Asahi, Mountain Dew och Schweppes Tonic Water. TopClip-produkten tilltalade Grolsch eftersom den eliminerar behovet av engångsplast och är 100 procent förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar.

”Vi är spända på att få se denna banbrytande lösning i händerna på konsumenterna. TopClip har rönt stort intresse sedan vi lanserade den på Smurfit Kappas globala Better Planet Packaging Day i november förra året”, berättar Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51

Högre krav på livsmedelssäkerhet gynnar Mobergs Produktkontroll

Mobergs Produktkontroll är en av de ledande leverantörerna av kontrollutrustning för livsmedelsindustrin och andra områden. Kraven på säkerhet ökar vilket tydligt gynnar företaget.
Fredrik2

Bra tryck i förpackningssektorn hos Heidelberg

Av Heidelbergs kvartalsrapport för det tredje kvartalet framgår det att koncernen utvecklas bra. Extra bra går det för pressar till förpackningssektorn.
03_Ludwin_Monz

Tetra Pak startar banbrytande forskning

Tetra Pak initierar i dag det man kallar en banbrytande forskning med hjälp av Max IV för att bättre förstå fibermaterialens nanostruktur.
coca cola