Smurfit Kappa har utvecklat en wellpapplösning, som ersätter plastkrympfilm på sexpack och andra multipack med dryckesburkar för öl, mm. Konceptet, som kallas TopClip, lanseras nu på marknaden av nederländska ölbryggeriet Royal Grolsch.
Genom att ersätta krympfilmen med den hållbara TopClip-produkten i Nederländerna kommer Grolsch att kunna minska sin plastanvändning med 100 ton per år. Förändringen är en del av Grolschs mål att bli ett bryggeri med nollutsläpp.
Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att TopClip levererar både på hållbarhet och funktionalitet eftersom lösningen helt täcker ovansidan av multiförpackningar med burkar. TopClip skyddar burkarna mot kontaminering, gör multipacken lätthanterliga för konsumenterna och erbjuder ytor för marknadsföring för varumärkesägarna.
”I nära samarbete Smurfit Kappa, som är de som har tagit fram TopClip-förpackningen, ser vi fram emot att marknadsföra denna hållbara förpackningslösning. En oberoende livscykelanalys har visat att vi genom att byta ut den befintliga krympfilmen runt burkarna mot den nya TopClip-förpackningen säkerställer en minskning av koldioxidutsläppen med 36 procent jämfört med ny plastkrympfilm och med 16 procent jämfört med återvunnen plastkrympfilm” säger Joost Nawijn, specialist på förpackningsutveckling hos Royal Grolsch.
Grolsch är en del av den globala livsmedels- och dryckesjätten Asahi, som äger en bred portfölj av varumärken, inklusive Peroni, Asahi, Mountain Dew och Schweppes Tonic Water. TopClip-produkten tilltalade Grolsch eftersom den eliminerar behovet av engångsplast och är 100 procent förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar.
”Vi är spända på att få se denna banbrytande lösning i händerna på konsumenterna. TopClip har rönt stort intresse sedan vi lanserade den på Smurfit Kappas globala Better Planet Packaging Day i november förra året”, berättar Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.