Ny wellpapplösning ersätter krympfilm på sexpack med öl

PUBLICERAD: 12 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Nederländska bryggeriet Royal Grolsch lanserar nu Smurfit Kappas wellpapplösning TopClip, som ersätter plastkrympfilm på multiförpackningar med öl. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa har utvecklat en wellpapplösning, som ersätter plastkrympfilm på sexpack och andra multipack med dryckesburkar för öl, mm. Konceptet, som kallas TopClip, lanseras nu på marknaden av nederländska ölbryggeriet Royal Grolsch.

Genom att ersätta krympfilmen med den hållbara TopClip-produkten i Nederländerna kommer Grolsch att kunna minska sin plastanvändning med 100 ton per år. Förändringen är en del av Grolschs mål att bli ett bryggeri med nollutsläpp.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att TopClip levererar både på hållbarhet och funktionalitet eftersom lösningen helt täcker ovansidan av multiförpackningar med burkar. TopClip skyddar burkarna mot kontaminering, gör multipacken lätthanterliga för konsumenterna och erbjuder ytor för marknadsföring för varumärkesägarna.

”I nära samarbete Smurfit Kappa, som är de som har tagit fram TopClip-förpackningen, ser vi fram emot att marknadsföra denna hållbara förpackningslösning. En oberoende livscykelanalys har visat att vi genom att byta ut den befintliga krympfilmen runt burkarna mot den nya TopClip-förpackningen säkerställer en minskning av koldioxidutsläppen med 36 procent jämfört med ny plastkrympfilm och med 16 procent jämfört med återvunnen plastkrympfilm” säger Joost Nawijn, specialist på förpackningsutveckling hos Royal Grolsch.

Grolsch är en del av den globala livsmedels- och dryckesjätten Asahi, som äger en bred portfölj av varumärken, inklusive Peroni, Asahi, Mountain Dew och Schweppes Tonic Water. TopClip-produkten tilltalade Grolsch eftersom den eliminerar behovet av engångsplast och är 100 procent förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar.

”Vi är spända på att få se denna banbrytande lösning i händerna på konsumenterna. TopClip har rönt stort intresse sedan vi lanserade den på Smurfit Kappas globala Better Planet Packaging Day i november förra året”, berättar Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX