Amcor Capsules, som ingår i globala Amcor-koncernen, har lanserat tryckteknologin Impressions som kan användas för att skapa smarta kapsyler på dryckesförpackningar. Tekniken är utvecklad i samarbete med franska företaget MGJ, som är specialiserat på design och tillverkning av förslutningar.
Impressions-tekniken, som bygger på CMYK-färger, gör det möjligt för varumärkesägare att skriva ut allt från QR-koder till färgglada logotyper på undersidan av sina flaskkapsyler och på så sätt åstadkomma en smart digital kommunikation med konsumenterna.
Amcor Capsules skriver att lanseringen av Impressions går hand i hand med de senaste årens digitala utveckling. Covid-19-pandemin har inneburit att sociala medier och digitala upplevelser blivit allt mer viktiga och många varumärkesägare letar efter nya sätt att sticka ut och engagera sig mer direkt med kunder och konsumenter.
Med QR-koder eller andra digitala koder tryckta inuti en kapsyl kan konsumenter få viktig information om återvinningsbarhet för förpackningar eller omdirigeras till webbplatser, där de kan få exklusiva erbjudanden, etc.
”Vi är mycket stolta över att lansera Impressions och spela en viktig roll i konsumentrelationen. En enkel utskrift på undersidan av en flaskkapsyl kan inte bara förbättra kundupplevelsen utan även väcka konsumentens nyfikenhet och vilja att engagera sig digitalt”, säger Catherine Fontinha, marknadschef för Amcor Capsules.
Amcor skriver att tryckta koder inuti kapsyler även blir viktiga som spårbarhets- och autentiseringsverktyg för varumärkesägarna, eftersom den tryckta koden blir tillgänglig först en kund redan har köpt och öppnat produkten.
”Specialtrycket med Impressions har en mängd olika tillämpningar och är avsett inte bara för användare och konsumenter utan också för leverantörer och varumärkesägare”, säger Catherine Fontinha.