Ny take away-låda används för leveranser av mat till sjukhus

PUBLICERAD: 8 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

FrontPac har tagit fram en ny take away-låda där flera lådor kan staplas på varandra och bäras gemensamt med ett enda handtag. (Bild FrontPac)|Babak Ghassemali, en av delägarna på La Greppia, gillar fördelarna med den nya take away-lådan från FrontPac. (Bild FrontPac)

Arlöv-baserade förpackningsföretaget FrontPac har tagit fram en ny wellpappförpackning, avsedd för leverans av take away-mat. Förpackningen används nu bland annat för matleveranser till Lunds universitetssjukhus.

Den nya take away-lådan är utformad så att flera lådor kan staplas ovanpå varandra och bäras i ett enda handtag.

Ett av de första företag, som testat lådan är restaurangkedjan Eatery, i Stockholm, som använt lådan i en kampanj, där man i samarbete med Taxi Stockholm kör ut mat till företag.

”Pilottestet föll väl ut och nu förbereder vi en bredare lansering” säger Peter Erlandsson, VD på Eatery Sverige.

Babak Ghassemali, en av delägarna på La Greppia, gillar fördelarna med den nya take away-lådan från FrontPac. (Bild FrontPac)

Nu har den italienska restaurangen La Greppia i skånska Lomma också sett fördelarna med take away-lådan och väljer att använda den, när de ska donera 400 portioner mat till Lunds universitetssjukhus. En matleverans av denna storlek kan ge vissa logistiska problem och är därför ett utmärkt tillfälle att testa en lösning, där man inte behöver bära varje låda för sig.

”Lådorna var enkla att montera ihop och hantera. Lika enkla som att vika ihop en pizzalåda”, säger Babak Ghassemali, en av delägarna på La Greppia.

Martin Enocson, som är VD på FrontPac, är initiativtagaren bakom projektet med den nya take away-lådan.

”Det är tufft för landets restauranger till följd av Covid-19 pandemin och flera restauranger satsar nu på take away. Lådorna har därför väckt intresse från flera håll”, berättar Martin Enocson.

Take away-lådan är konstruerad av Linnea Bondesson, som är förpackningskonstruktör på FrontPac och van att omvandla idéer till färdiga förpackningar.

”Det som är unikt och en stor fördel med take away-lådorna är att de kan staplas flera stycken på varandra och bäras i ett handtag. De är dessutom konstruerade så att det går snabbt och enkelt att vika ihop dem till en färdig låda. Det är möjligt att anpassa lådan efter kundens behov, exempelvis önskad storlek på lådan och materialtjocklek utifrån hur tunga maträtterna är. Lådan är självklart hållbart producerad och helt återvinningsbar”, berättar Linnea Bondesson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432