Svenska Micvac, med sitt unika tillagnings- och förpackningskoncept för färdigmat, har fått ännu en betydande kund i Japan. Det är samarbetet med japanska multikoncernen DNP (Dai Nippon Printing Co. Ltd.) som nu resulterat i att ett andra stort japanskt livsmedelsföretag – Konan Foods Co. Ltd. – installerat en produktions- och förpackningslinje från Micvac. Konan lanserar nu under våren en serie av kylda färdigrätter, tillagade och förpackade enligt Micvacs patenterade teknik.
”Den japanska marknaden har verkligen tagit till sig Micvacs koncept. Konsumenterna tycker om smaken och kvaliteten på rätterna och producenterna gillar den långa hyllivslängden, som möjliggör smidig produktion och effektiv logistik”, säger Hirokazu Kushioka, chef för det speciella Micvac-teamet hos DNP.
Micvac och DNP startade sitt samarbete under år 2010. Intresset för högkvalitativt kylda färdigrätter, som är kundvänligt förpackade och har längre hållbarhet, är stort, liksom marknadspotentialen, inte minst i Japan.
Det första konkreta resultatet av samarbetet mellan Micvac och DNP kom 2013, då en av de ledande japanska livsmedelsproducenterna – Fujicco Co. Ltd – började använda MicVac-metoden för att tillaga och förpacka en serie färdigrätter under det japanska namnet Oissina!.
Och nu är det alltså dags för den andra japanska storkunden att anamma Micvacs koncept. Konan Foods lanserar nu sex färdigrätter på den japanska marknaden under varumärket Barmeshi. Rätterna, som är speciellt utvalda för att passa de japanska konsumenterna, kommer att finnas i servicebutiker och utvalda stormarknader runt om i Japan.
”Jag är verkligen glad över Micvacs utveckling på den japanska marknaden. Det är en kvalitetsdriven marknad och vi är glada att Micvac kan leva upp till dessa normer”, säger Micvacs VD Håkan Pettersson.