Ny storkund för Micvac på den japanska marknaden

PUBLICERAD: 21 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Japanska Konan Foods lanserar nu en  serie kylda färdigrätter|tillagade och förpackade enligt svenska Micvac-metoden.

Svenska Micvac, med sitt unika tillagnings- och förpackningskoncept för färdigmat, har fått ännu en betydande kund i Japan. Det är samarbetet med japanska multikoncernen DNP (Dai Nippon Printing Co. Ltd.) som nu resulterat i att ett andra stort japanskt livsmedelsföretag – Konan Foods Co. Ltd. – installerat en produktions- och förpackningslinje från Micvac. Konan lanserar nu under våren en serie av kylda färdigrätter, tillagade och förpackade enligt Micvacs patenterade teknik.

”Den japanska marknaden har verkligen tagit till sig Micvacs koncept. Konsumenterna tycker om smaken och kvaliteten på rätterna och producenterna gillar den långa hyllivslängden, som möjliggör smidig produktion och effektiv logistik”, säger Hirokazu Kushioka, chef för det speciella Micvac-teamet hos DNP.

Micvac och DNP startade sitt samarbete under år 2010. Intresset för högkvalitativt kylda färdigrätter, som är kundvänligt förpackade och har längre hållbarhet, är stort, liksom marknadspotentialen, inte minst i Japan.

Det första konkreta resultatet av samarbetet mellan Micvac och DNP kom 2013, då  en av de ledande japanska livsmedelsproducenterna – Fujicco Co. Ltd – började använda MicVac-metoden för att tillaga och förpacka en serie färdigrätter under det japanska namnet Oissina!.

Och nu är det alltså dags för den andra japanska storkunden att anamma Micvacs koncept. Konan Foods lanserar nu sex färdigrätter på den japanska marknaden under varumärket Barmeshi. Rätterna, som är speciellt utvalda för att passa de japanska konsumenterna, kommer att finnas i servicebutiker och utvalda stormarknader runt om i Japan.

”Jag är verkligen glad över Micvacs utveckling på den japanska marknaden. Det är en kvalitetsdriven marknad och vi är glada att Micvac kan leva upp till dessa normer”, säger Micvacs VD Håkan Pettersson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432