Ny standard bäddar för mer lättöppnade förpackningar

PUBLICERAD: 13 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya standarden ska förhoppningsvis öka utbudet av lättöppnade förpackningar.|”Den nya standarden hoppas vi ska ge förändringar på marknaden”

Nu har en ny internationell standard för lättöppnade förpackningar publicerats. . I standarden, som tagits fram av den internationella standardiseringsorganisationen ISO på svenskt initiativ, definieras designkrav på en förpackning för att den ska vara lättöppnad.

Standarden hjälper företag och upphandlare att ställa krav vid inköp av förpackningar, vilket är till stor hjälp för äldre, personer med funktionsnedsättning och konsumenter som upplever att många förpackningar är svåra att öppna. 

Nu går det att testa om en förpackning anses vara lättöppnad, genom att använda metoden i standarden. Denna metod bygger på Reumatikerförbundets egen märkning för lättöppnade förpackningar. 

”Egentligen är det självklart att folk vill kunna öppna produktpaket, sillburkar och matlådor. Nästan var femte person har nedsatt handfunktion, och inte sällan har de handartros eller annan reumatisk sjukdom. Med den nya standarden vill vi se förändringar på marknaden”, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet. 

Enligt Innventias rapport ”Packaging 2020”, som publicerades 2014, upplever 80 procent av de tillfrågade över 50 år ett problem med svåröppnade förpackningar. Med stöd i den nya standarden kan inköpare av förpackningar från och med nu ställa krav på att de ska vara lättöppnade enligt de krav, som ställs i den specifika standarden.   

”Konsumenter behöver lättöppnade förpackningar. Med den nya internationella standarden blir det enkelt för inköpare att ställa krav på förpackningar. Vår förhoppning är att utbudet av lättöppnade och därmed tillgängliga produkter ska öka snabbt med hjälp av standarden och dessutom att standarden används som specifikation i upphandlingar”, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter

De designers, som tar fram förpackningar, kan nu tidigt i den kreativa processen väga in de krav för lättöpplighet, som definieras i standarden.

Tetra Pak är ett av de företag, som varit med och tagit fram standarden i den tekniska kommittén, tillsammans med bland andra PRO, Reumatikerförbundet och Sveriges Konsumenter. 

Den nya svenska standarden heter: SS-ISO 17480 ”Packaging – Accessible Design – Ease of opening” och kan beställas HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024