Ny multipacklösning för burkar används nu av norskt bryggeri

PUBLICERAD: 9 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

WaveGrip, som finns för både fyra- och sexpacks, är lätt och enkel av applicera. (Bild WaveGrip)

Skotska WaveGrip har utvecklat ett nytt kartongkoncept för multipacks med dryckesburkar. Den nya lösningen, WaveGrip Cardboard Carrier, har nu börjat användas av det norska bryggeriet Amundsen Brewery i Oslo.

WaveGrip skriver i ett pressmeddelande att en WaveGrip-bricka, avsedd för en standard sexpack med dryckesburkar, endast väger 7,95 gram och är enkelt återvinningsbar i pappers- eller kartongfraktioner. Trots den lätta vikten håller kartongbrickan väl ihop burkarna och gör dem enkla att bära med hjälp av utstansade hål.

WaveGrip-brickan finns också i ett utförande som passar smalare, ”slimmade” burkar, så kallade sleek cans.

WaveGrip-brickan har en patentsökt design, som innebär att den snabbt och enkelt kan appliceras på fyra- eller sexpacks, vilket möjliggör kontinuerlig körning i höga hastigheter.

Kartongkvaliteten i WaveGrip-brickan har en vit, belagd ovansida, som gör det möjligt att trycka reklambudskap, etc. i upp till tio färger. Även den naturligt bruna undersidan lämpar sig för tryck och direktkommunikation med konsumenterna.

”Kunder och konsumenter blir alltmer engagerade i hållbarhetsfrågan och som producent måste vi lyssna på deras åsikter. Hållbarhet och återvinning var nyckelfaktorer, när vi ville hitta ett nytt bärkoncept för multipacks och WaveGrip blev den perfekta lösningen”, säger Geoffrey Jansen van Vuuren, VD för Amundsen Brewery.

WaveGrip ingår i globala Berry-koncernen och har sitt säte i den skotska orten Geenock, strax nordväst om Glasgow.

————————————————
Amundsen Brewery har åtta olika ölsorter i sitt året-runt-sortiment och producerar dessutom ett stor antal säsongbetonade öl. Bryggeriet exporterar till 20 olika länder , med Sverige och Storbritannien som de största marknaderna.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx