Skotska WaveGrip har utvecklat ett nytt kartongkoncept för multipacks med dryckesburkar. Den nya lösningen, WaveGrip Cardboard Carrier, har nu börjat användas av det norska bryggeriet Amundsen Brewery i Oslo.
WaveGrip skriver i ett pressmeddelande att en WaveGrip-bricka, avsedd för en standard sexpack med dryckesburkar, endast väger 7,95 gram och är enkelt återvinningsbar i pappers- eller kartongfraktioner. Trots den lätta vikten håller kartongbrickan väl ihop burkarna och gör dem enkla att bära med hjälp av utstansade hål.
WaveGrip-brickan finns också i ett utförande som passar smalare, ”slimmade” burkar, så kallade sleek cans.
WaveGrip-brickan har en patentsökt design, som innebär att den snabbt och enkelt kan appliceras på fyra- eller sexpacks, vilket möjliggör kontinuerlig körning i höga hastigheter.
Kartongkvaliteten i WaveGrip-brickan har en vit, belagd ovansida, som gör det möjligt att trycka reklambudskap, etc. i upp till tio färger. Även den naturligt bruna undersidan lämpar sig för tryck och direktkommunikation med konsumenterna.
”Kunder och konsumenter blir alltmer engagerade i hållbarhetsfrågan och som producent måste vi lyssna på deras åsikter. Hållbarhet och återvinning var nyckelfaktorer, när vi ville hitta ett nytt bärkoncept för multipacks och WaveGrip blev den perfekta lösningen”, säger Geoffrey Jansen van Vuuren, VD för Amundsen Brewery.
WaveGrip ingår i globala Berry-koncernen och har sitt säte i den skotska orten Geenock, strax nordväst om Glasgow.
————————————————
Amundsen Brewery har åtta olika ölsorter i sitt året-runt-sortiment och producerar dessutom ett stor antal säsongbetonade öl. Bryggeriet exporterar till 20 olika länder , med Sverige och Storbritannien som de största marknaderna.