Ny multipacklösning för burkar används nu av norskt bryggeri

PUBLICERAD: 9 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

WaveGrip, som finns för både fyra- och sexpacks, är lätt och enkel av applicera. (Bild WaveGrip)

Skotska WaveGrip har utvecklat ett nytt kartongkoncept för multipacks med dryckesburkar. Den nya lösningen, WaveGrip Cardboard Carrier, har nu börjat användas av det norska bryggeriet Amundsen Brewery i Oslo.

WaveGrip skriver i ett pressmeddelande att en WaveGrip-bricka, avsedd för en standard sexpack med dryckesburkar, endast väger 7,95 gram och är enkelt återvinningsbar i pappers- eller kartongfraktioner. Trots den lätta vikten håller kartongbrickan väl ihop burkarna och gör dem enkla att bära med hjälp av utstansade hål.

WaveGrip-brickan finns också i ett utförande som passar smalare, ”slimmade” burkar, så kallade sleek cans.

WaveGrip-brickan har en patentsökt design, som innebär att den snabbt och enkelt kan appliceras på fyra- eller sexpacks, vilket möjliggör kontinuerlig körning i höga hastigheter.

Kartongkvaliteten i WaveGrip-brickan har en vit, belagd ovansida, som gör det möjligt att trycka reklambudskap, etc. i upp till tio färger. Även den naturligt bruna undersidan lämpar sig för tryck och direktkommunikation med konsumenterna.

”Kunder och konsumenter blir alltmer engagerade i hållbarhetsfrågan och som producent måste vi lyssna på deras åsikter. Hållbarhet och återvinning var nyckelfaktorer, när vi ville hitta ett nytt bärkoncept för multipacks och WaveGrip blev den perfekta lösningen”, säger Geoffrey Jansen van Vuuren, VD för Amundsen Brewery.

WaveGrip ingår i globala Berry-koncernen och har sitt säte i den skotska orten Geenock, strax nordväst om Glasgow.

————————————————
Amundsen Brewery har åtta olika ölsorter i sitt året-runt-sortiment och producerar dessutom ett stor antal säsongbetonade öl. Bryggeriet exporterar till 20 olika länder , med Sverige och Storbritannien som de största marknaderna.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax