Ny marknad öppnas för Emballator Växjöplast

PUBLICERAD: 14 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Emballator Växjöplast är specialiserade på tillverkning av kapsyler och förslutningar i plast|bland annat inom dryckesförpackningar. Nu har man fått ett treårigt kontrakt med en rysk dryckestillverkare.

Emballator Växjöplast AB, som är specialiserade på tillverkning av kapsyler och förslutningar i plast till dryckes-, livsmedels-, hushålls- och farmaförpackningar, har fått sitt första kontrakt av dignitet utanför Norden. Det är en av Rysslands största dryckestillverkare inom sitt segment, som har valt Emballator Växjöplast som partner för sitt framtida emballage.

”Norden och framförallt Sverige har alltid varit vår marknad. Att vi nu bryter ny geografisk mark är oerhört spännande och dessutom helt i linje med vår strategi, som vi fastlade under 2014”, säger Adam Airosto, VD på Emballator Växjöplast AB.

Det ryska avtalet, som initialt är värt ca 12 miljoner kronor, sträcker sig över tre år.

”Förra året gjorde vi en del förändringar av våra långsiktiga strategier, både vad gäller de segment vi fokuserar på och vår geografiska spridning. Det är väldigt tillfredsställande att det ger resultat, även om vi inte trodde att det skulle ske så snabbt”, säger Adam Airosto.

Den ryska ordern tillsammans med ett par andra kontrakt gör att Emballator Växjöplast nu investerar i nya maskiner för automation till ett värde av cirka sex miljoner kronor.

”Utrustningen måste vara driftklar precis efter semestern, för att vi ska klara av våra leveranser. Utmanande, men framförallt riktigt kul. Vi har nu en bra organisation med engagerad personal och tillsammans kommer vi att lösa detta på ett bra sätt”, avslutar Adam Airosto.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX