Ny marknad öppnas för Emballator Växjöplast

PUBLICERAD: 14 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Emballator Växjöplast är specialiserade på tillverkning av kapsyler och förslutningar i plast|bland annat inom dryckesförpackningar. Nu har man fått ett treårigt kontrakt med en rysk dryckestillverkare.

Emballator Växjöplast AB, som är specialiserade på tillverkning av kapsyler och förslutningar i plast till dryckes-, livsmedels-, hushålls- och farmaförpackningar, har fått sitt första kontrakt av dignitet utanför Norden. Det är en av Rysslands största dryckestillverkare inom sitt segment, som har valt Emballator Växjöplast som partner för sitt framtida emballage.

”Norden och framförallt Sverige har alltid varit vår marknad. Att vi nu bryter ny geografisk mark är oerhört spännande och dessutom helt i linje med vår strategi, som vi fastlade under 2014”, säger Adam Airosto, VD på Emballator Växjöplast AB.

Det ryska avtalet, som initialt är värt ca 12 miljoner kronor, sträcker sig över tre år.

”Förra året gjorde vi en del förändringar av våra långsiktiga strategier, både vad gäller de segment vi fokuserar på och vår geografiska spridning. Det är väldigt tillfredsställande att det ger resultat, även om vi inte trodde att det skulle ske så snabbt”, säger Adam Airosto.

Den ryska ordern tillsammans med ett par andra kontrakt gör att Emballator Växjöplast nu investerar i nya maskiner för automation till ett värde av cirka sex miljoner kronor.

”Utrustningen måste vara driftklar precis efter semestern, för att vi ska klara av våra leveranser. Utmanande, men framförallt riktigt kul. Vi har nu en bra organisation med engagerad personal och tillsammans kommer vi att lösa detta på ett bra sätt”, avslutar Adam Airosto.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox