För att hylla sitt ursprung och arv genomför nu Absolut Vodka en omfattande förändring av den grafiska designen på sin ikoniska glasflaska. Det är den största designförändringen sedan Absolut Vodka först lanserades i USA för 42 år sedan.
”Den nya designen är en harmonisk uppgradering av varumärkets ikoniska glasflaska, samtidigt som den är en tydlig hyllning till vodkans ursprung”, skriver The Absolut Company i ett pressmeddelande.
Den grafiska designuppdateringen är starkt influerad av den gemenskap som omfattar produktionen i och omkring skånska Åhus med en tydlig hänvisning till hantverket och det noggranna arbete som ligger bakom formgivningen av den välrenommerade vodkan.
”Vi var angelägna om att fånga varumärkets fantastiska anor, vad som gör vår vodka unik och tydliggöra den på flaskan. Samtidigt har vi behållit det viktigaste designelementet som gör Absolut till Absolut – den ikoniska formen på flaskan, inspirerad av 1800-talets apotekarflaskor”, säger Elin Furelid, Global Head of Product Portfolio & Design.
Här är några av designnyheterna på flaskan:
- Grundare Lars Olsson Smiths namn adderas på medaljongen – flaskans kvalitetsstämpel – som en hyllning till hans progressiva arbete med destillering av vodka och för att värna hans arv.
- Adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen. Syftet är att visa på transparens kring vodkans ursprung och samtidigt skapa medvetenhet kring Absolut Home i Åhus, det speciella besökscentret, som är öppet för allmänheten.
- Kopplingen till Sverige och det svenska ursprunget lyfts fram och förstärks genom att flaskan i nederkanten präglas med texten ’COUNTRY OF SWEDEN’.
- Som ett sätt att levandegöra och påminna om Absolut Vodkas ”One source”-filosofi inkluderas på flaskan baksida en illustration av originaldestilleriet med texten ’ONE SOURCE. ONE COMMUNITY. ONE SMALL VILLAGE IN THE SOUTH OF SWEDEN’.
The Absolut Company skriver i pressmeddelandet att genom att lyfta fram det svenska ursprunget på en central plats på flaskans front blir det ännu tydligare hur viktigt det lokalsamhälle, som omger Åhus, är för varumärkets kvalitet och ständiga utveckling inom hållbarhet. Det community, som Absolut Vodka är en del av, består bland annat av odlare, transportörer och förpackningsleverantörer samt medarbetare inom destillering och tappning och det är de – som utifrån skånskt höstvete och friskt vatten från lokala källor – framställer den distinkta vodka, som konsumenter världen över älskar.
Runt 10 procent av allt vete, som odlas i hela Skåne, går till Absolut Vodka och företaget jobbar med omkring 400 svenska bönder för att främja hållbart lantbruk samt värna om och verka för lokalsamhället och det lokala landskapet. Absolut Vodka är ett av få varumärken som har all sin produktion inom en radie av 12 mil.
”Vår nya design speglar hur vi jobbar med allt som rör Absolut Vodka – det ligger tid och tanke bakom varje detalj. Vi har vänt oss inåt, till vår egen historia, och landat i en design som förstärker varumärkets DNA samtidigt som vi kommunicerar vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare”, säger Charl Bassil, Global Vice President, Marketing.
Den nya flaskan finns tillgänglig på den amerikanska marknaden från september 2021 och rullas därefter ut globalt beroende på tillgänglighet.