Ny grafisk design lanseras på ikoniska Absolut Vodka-flaskan

PUBLICERAD: 7 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

På sin ikoniska glasflaska – inspirerad av gamla apotekarflaskor – genomför nu Absolut Vodka den största grafiska designändringen på 42 år. (Bild The Absolut Company)|”Nu kommunicerar vi vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare”, säger Charl Bassil. (Bild The Absolut Company)|Nytt är att adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen och kopplingen till Sverige förstärks genom att flaskan i nederkanten präglas med texten ’COUNTRY OF SWEDEN’. (Bild The Absolut Company)

För att hylla sitt ursprung och arv genomför nu Absolut Vodka en omfattande förändring av den grafiska designen på sin ikoniska glasflaska. Det är den största designförändringen sedan Absolut Vodka först lanserades i USA för 42 år sedan.

”Den nya designen är en harmonisk uppgradering av varumärkets ikoniska glasflaska, samtidigt som den är en tydlig hyllning till vodkans ursprung”, skriver The Absolut Company i ett pressmeddelande.

Den grafiska designuppdateringen är starkt influerad av den gemenskap som omfattar produktionen i och omkring skånska Åhus med en tydlig hänvisning till hantverket och det noggranna arbete som ligger bakom formgivningen av den välrenommerade vodkan.

”Vi var angelägna om att fånga varumärkets fantastiska anor, vad som gör vår vodka unik och tydliggöra den på flaskan. Samtidigt har vi behållit det viktigaste designelementet som gör Absolut till Absolut – den ikoniska formen på flaskan, inspirerad av 1800-talets apotekarflaskor”, säger Elin Furelid, Global Head of Product Portfolio & Design.

Nytt är att adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen och kopplingen till Sverige förstärks genom att flaskan i nederkanten präglas med texten ’COUNTRY OF SWEDEN’. (Bild The Absolut Company)

Här är några av designnyheterna på flaskan:

  • Grundare Lars Olsson Smiths namn adderas på medaljongen – flaskans kvalitetsstämpel – som en hyllning till hans progressiva arbete med destillering av vodka och för att värna hans arv.
  • Adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen. Syftet är att visa på transparens kring vodkans ursprung och samtidigt skapa medvetenhet kring Absolut Home i Åhus, det speciella besökscentret, som är öppet för allmänheten.
  • Kopplingen till Sverige och det svenska ursprunget lyfts fram och förstärks genom att flaskan i nederkanten präglas med texten ’COUNTRY OF SWEDEN’.
  • Som ett sätt att levandegöra och påminna om Absolut Vodkas ”One source”-filosofi inkluderas på flaskan baksida en illustration av originaldestilleriet med texten ’ONE SOURCE. ONE COMMUNITY. ONE SMALL VILLAGE IN THE SOUTH OF SWEDEN’.

The Absolut Company skriver i pressmeddelandet att genom att lyfta fram det svenska ursprunget på en central plats på flaskans front blir det ännu tydligare hur viktigt det lokalsamhälle, som omger Åhus, är för varumärkets kvalitet och ständiga utveckling inom hållbarhet. Det community, som Absolut Vodka är en del av, består bland annat av odlare, transportörer och förpackningsleverantörer samt medarbetare inom destillering och tappning och det är de – som utifrån skånskt höstvete och friskt vatten från lokala källor – framställer den distinkta vodka, som konsumenter världen över älskar.

”Nu kommunicerar vi vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare”, säger Charl Bassil. (Bild The Absolut Company)

Runt 10 procent av allt vete, som odlas i hela Skåne, går till Absolut Vodka och företaget jobbar med omkring 400 svenska bönder för att främja hållbart lantbruk samt värna om och verka för lokalsamhället och det lokala landskapet. Absolut Vodka är ett av få varumärken som har all sin produktion inom en radie av 12 mil.

”Vår nya design speglar hur vi jobbar med allt som rör Absolut Vodka – det ligger tid och tanke bakom varje detalj. Vi har vänt oss inåt, till vår egen historia, och landat i en design som förstärker varumärkets DNA samtidigt som vi kommunicerar vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare”, säger Charl Bassil, Global Vice President, Marketing.

Den nya flaskan finns tillgänglig på den amerikanska marknaden från september 2021 och rullas därefter ut globalt beroende på tillgänglighet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker