|Även på flasketiketterna kommer det röda fältet att gå igen hos de fyra Coca-Cola-dryckerna.
Coca-Cola Company ger de fyra dryckerna med varumärket ”Coca-Cola” en ny global design, där alla förpackningar förses med ett återkommande rött fält.
Den nya designen lanseras först på den mexikanska marknaden.
Den nya globala ”grunddesignen” bygger på den typiska ”Coca-Cola Red”-färgen, som under lång tid funnits på flaskor och burkar med Coca-Cola Original (eller Coca-Cola Classic, som den kallas på vissa marknader).
Genom att låta den röda färgen gå igen på förpackningarna till alla drycker med namnet Coca-Cola vill företaget betona sin strategi att man är ett varumärke.
På flaskor, burkar och etiketter kommer det i fortsättningen att synas ett runt, rött fält, som går igen, oavsett vilken typ eller smak av Coca-Cola, som förpackningen innehåller. ”The Red Disc” kommer från en global kampanj ”Taste the Feeling”, som lanserades i januari och som nu ska visualiseras på alla förpackningar.
De Coca-Cola-drycker som berörs av den nya designen är Coca-Cola Original, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero och Coca-Cola Life. De färgelement som tidigare kännetecknat de olika typerna – silver för Light, svart för Zero och grönt för Life – kommer att finnas kvar, men kompletterade med ett rundat fält med den röda originalfärgen.
”Förpackningen är vår mest synliga och värdefulla tillgång. Nu gör vi The Red Disc till en del i varumärkets signatur och genom att tillämpa det röda fältet på våra Coca-Cola-förpackningar tar vi ännu ett steg i vår ´ett varumärke´-strategi”, säger Coca-Cola Companys marknadschef Marcos de Quinto.