Ny förpackningsdesign för Coca-Cola lanseras i Mexico

PUBLICERAD: 8 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Coca-Colas röda originalfärg kommer i fortsättningen att finnas på samtliga förpackningar till de fyra drycker som finns med namnet ”Coca-Cola”.
|Även på flasketiketterna kommer det röda fältet att gå igen hos de fyra Coca-Cola-dryckerna.

Coca-Cola Company ger de fyra dryckerna med varumärket ”Coca-Cola” en ny global design, där alla förpackningar förses med ett återkommande rött fält.
Den nya designen lanseras först på den mexikanska marknaden.

Den nya globala ”grunddesignen” bygger på den typiska ”Coca-Cola Red”-färgen, som under lång tid funnits på flaskor och burkar med Coca-Cola Original (eller Coca-Cola Classic, som den kallas på vissa marknader).
Genom att låta den röda färgen gå igen på förpackningarna till alla drycker med namnet Coca-Cola vill företaget betona sin strategi att man är ett varumärke.

På flaskor, burkar och etiketter kommer det i fortsättningen att synas ett runt, rött fält, som går igen, oavsett vilken typ eller smak av Coca-Cola, som förpackningen innehåller. ”The Red Disc” kommer från en global kampanj ”Taste the Feeling”, som lanserades i januari och som nu ska visualiseras på alla förpackningar.

De Coca-Cola-drycker som berörs av den nya designen är Coca-Cola Original, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero och Coca-Cola Life. De färgelement som tidigare kännetecknat de olika typerna – silver för Light, svart för Zero och grönt för Life – kommer att finnas kvar, men kompletterade med ett rundat fält med den röda originalfärgen.

”Förpackningen är vår mest synliga och värdefulla tillgång. Nu gör vi The Red Disc till en del i varumärkets signatur och genom att tillämpa det röda fältet på våra Coca-Cola-förpackningar tar vi ännu ett steg i vår ´ett varumärke´-strategi”, säger Coca-Cola Companys marknadschef Marcos de Quinto.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Gaia Biomaterials hoppas på sambatakter i Brasilien via nya agent

Gaia Biomaterials som tillverkar ett kalkbaserat alternativ till plast, har utsett MFI Polymers till agent i Brasilien. Företaget leds av Mercia Fernandes som är doktor polymerteknik och är specialiserad på hållbara polymerlösningar.
Gaiax

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax