Som en del i sin hållbarhetsstrategi har livsmedelsproducenten Danish Crown Foods introducerat nya förpackningar till sina salamiskivor under varumärket GØL.
De nya förpackningarna består till 60 procent av återvunnen plast och dessutom har det svarta bottentråget ersatts med ett transparent tråg, som är lättare att hantera vid plaståtervinningen.
Danish Crown Foods skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningen är ett viktigt steg i företagets hållbarhetssatsning, som bland annat innebär att år 2025 är målet att 90 procent av koncernens förpackningarna kunna återvinnas och år 2030 ska koncernenens samtliga förpackningar vara återvinningsbara.
”Som en av de största aktörerna inom köttindustrin känner vi ett ansvar att leda branschen mot en mer hållbar morgondag”, säger Sara Johansson, marknadschef på Danish Crown Foods Sweden i Hisings Backa.
Bytet av förpackningar på den svenska marknaden har genomförts under sommaren. Varje år säljer den danska köttproducenten över fyra miljoner förpackningar av GØL:s salamiskivor genom Sveriges största dagligvarukedjor.
”Hållbarhet handlar om vår framtida hälsa, om att ta ansvar för våra framtida generationer. Vårt löfte är att tillsammans med vårt moderbolag Danish Crown ta på oss ledartröjan när det gäller att producera kött på ett grönare, mer hållbart och långsiktigt sätt. Vårt mål är att år 2030 ska Danish Crown vara en av världens mest hållbara köttproducenter”, säger Sara Johansson.