I dagarna får Finlands prisbelönta vodka, Koskenkorva, en ny identitet. I nära samarbete med designteamet på svenska designbyrån och varumärkesutvecklaren Grow har en ny flaska och nya etiketter tagits fram för hela serien av produkter, med tydlig inspiration från vodkans ursprung i den lilla byn Koskenkorva i sydvästra Finland.
Koskenkorva Vodka har tillverkats i byn Koskenkorva allt sedan varumärket etablerades år 1953. Kornet odlas av bönder i trakten och det lokala källvattnet, som används i tillverkningsprocessen, är så rent att det inte behöver filtreras.
”Vi letade efter en designpartner under en ganska lång tid. Och sedan hittade vi Grow som under ledning av byråns CD och designer Niclas Engsäll genast förstod vad vi letade efter. Vi tycker det är extra spännande att nya Koskenkorva är resultatet av ett sant nordiskt samarbete”, säger Kirsi Puntila, Marketing and Spirits Category Director på Altia, där varumärket Koskenkorva ingår.
Resultatet av designarbetet blev en enkel, genuin och vintageinspirerad flaska. Etiketten för Koskenkorva Original visar de ikoniska kornfält, som kommit att bli tongivande för kommunikationen sedan Koskenkorvas början. Själva flaskan har fått en kork av trä och insidan av glaset är oregelbundet vågigt för att skapa en hantverksmässig känsla. Förutom Koskenkorva med originalsmak finns drycken nu även med tre andra smaker, vilka alla fått egna etikettvarianter.
”Även om den klassiska vodkan i sig inte har förändrats, så ger den nya designen nu en mer rättvis representation av vad varumärket står för. Den signalerar äkthet och trovärdighet, vilket värderas högt av dagens konsumenter”, säger Jonas Carlberg, Art Director och designer på Grow, som har sitt huvudkontor i Stockholm.