Ny design på Aladdins ask – men ingen ny pralin i år

PUBLICERAD: 28 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sedan 2014 har Aladdin-asken haft samma grafiska design (asken till vänster) men i år har den fått nytt utseende, där mönstret av diagonala mörkare och ljusare röda stråk är mest framträdande.

Årets nyhet från Marabou och chokladkonfekten Aladdin skiljer sig från de senaste årens traditioner. 2018 presenteras nämligen inte en ny pralin, istället får julfavoriten en ny kostym och nu i oktober har Marabou och huvudägaren Mondelez AB presenterat Aladdinaskens nya design. Innehållet, dvs pralinerna förblir däremot desamma som i fjol, då man ersatte den klassiska tryffelpralinen med nyheten kakaokrisp. Till vissas glädje och andras förtret…

Sedan lanseringen 1939 har Aladdin-asken bytt design inte mindre än åtta gånger och nu kommer den i en modernare tappning med klassisk touch. Vid ett första ögonkast tycks det inte skilja så mycket i förpackningsdesignen jämfört med de senaste åren, men asken har  fått en ny, modern design som anspelar på askens arv och historia. På den nya asken samsas mörkare och ljusare röda stråk, likt diagonala snören runt ett inslaget paket. Runt den röda basen sitter ett krämvitt band med ett klassiskt guldigt sigill.

”Vi hoppas att alla julfirare tycker att asken är lika fin, som den antagligen känner sig”, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig på Mondelez AB.

Aladdin-pralinerna har blivit något av svenska folkets jultradition och många tycker kanske att asken har varit sig lik genom alla år, Men faktum är att sedan pralinerna lanserades år 1939 har asken bytt design åtta gånger och mer än 50 olika smaker och utseende på pralinerna har introducerats…

Den röda Aladdin-asken är förstås mest känd – av svenska folket rankad som viktigare än jultomten på julafton! – men pralinerna finns också sedan 1957 i varianten ”Paradis”, för konsumenter som föredrar ljus choklad, och sedan år 2011 som ”Aladdin Mörk Choklad”, som lanserades för att möta det växande intresset för mörk choklad i Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lignin Industrier säkrar tjugofem miljoner kronor i nyemission

Svenska greentech-företaget Lignin Industries tar in 25 miljoner kronor i en nyemission och fortsätter sin satsning på produktion av biobaserad plast med lignin som råvara skriver Nordisk Bioplastförening.
lignin-emission-utvald

Spendrups satsar på sträckfilm med trettio procent PCR

Spendrups har i samarbete med Trioworld, gått över till trettio procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm som används runt pallar och dryckestråg för att säkerställa laststabilitet och transportsäkerhet.
mynewsdesk-spendrupsx

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x