Ny design på Aladdins ask – men ingen ny pralin i år

PUBLICERAD: 28 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sedan 2014 har Aladdin-asken haft samma grafiska design (asken till vänster) men i år har den fått nytt utseende, där mönstret av diagonala mörkare och ljusare röda stråk är mest framträdande.

Årets nyhet från Marabou och chokladkonfekten Aladdin skiljer sig från de senaste årens traditioner. 2018 presenteras nämligen inte en ny pralin, istället får julfavoriten en ny kostym och nu i oktober har Marabou och huvudägaren Mondelez AB presenterat Aladdinaskens nya design. Innehållet, dvs pralinerna förblir däremot desamma som i fjol, då man ersatte den klassiska tryffelpralinen med nyheten kakaokrisp. Till vissas glädje och andras förtret…

Sedan lanseringen 1939 har Aladdin-asken bytt design inte mindre än åtta gånger och nu kommer den i en modernare tappning med klassisk touch. Vid ett första ögonkast tycks det inte skilja så mycket i förpackningsdesignen jämfört med de senaste åren, men asken har  fått en ny, modern design som anspelar på askens arv och historia. På den nya asken samsas mörkare och ljusare röda stråk, likt diagonala snören runt ett inslaget paket. Runt den röda basen sitter ett krämvitt band med ett klassiskt guldigt sigill.

”Vi hoppas att alla julfirare tycker att asken är lika fin, som den antagligen känner sig”, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig på Mondelez AB.

Aladdin-pralinerna har blivit något av svenska folkets jultradition och många tycker kanske att asken har varit sig lik genom alla år, Men faktum är att sedan pralinerna lanserades år 1939 har asken bytt design åtta gånger och mer än 50 olika smaker och utseende på pralinerna har introducerats…

Den röda Aladdin-asken är förstås mest känd – av svenska folket rankad som viktigare än jultomten på julafton! – men pralinerna finns också sedan 1957 i varianten ”Paradis”, för konsumenter som föredrar ljus choklad, och sedan år 2011 som ”Aladdin Mörk Choklad”, som lanserades för att möta det växande intresset för mörk choklad i Sverige.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX