Årets nyhet från Marabou och chokladkonfekten Aladdin skiljer sig från de senaste årens traditioner. 2018 presenteras nämligen inte en ny pralin, istället får julfavoriten en ny kostym och nu i oktober har Marabou och huvudägaren Mondelez AB presenterat Aladdinaskens nya design. Innehållet, dvs pralinerna förblir däremot desamma som i fjol, då man ersatte den klassiska tryffelpralinen med nyheten kakaokrisp. Till vissas glädje och andras förtret…
Sedan lanseringen 1939 har Aladdin-asken bytt design inte mindre än åtta gånger och nu kommer den i en modernare tappning med klassisk touch. Vid ett första ögonkast tycks det inte skilja så mycket i förpackningsdesignen jämfört med de senaste åren, men asken har fått en ny, modern design som anspelar på askens arv och historia. På den nya asken samsas mörkare och ljusare röda stråk, likt diagonala snören runt ett inslaget paket. Runt den röda basen sitter ett krämvitt band med ett klassiskt guldigt sigill.
”Vi hoppas att alla julfirare tycker att asken är lika fin, som den antagligen känner sig”, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig på Mondelez AB.
Aladdin-pralinerna har blivit något av svenska folkets jultradition och många tycker kanske att asken har varit sig lik genom alla år, Men faktum är att sedan pralinerna lanserades år 1939 har asken bytt design åtta gånger och mer än 50 olika smaker och utseende på pralinerna har introducerats…
Den röda Aladdin-asken är förstås mest känd – av svenska folket rankad som viktigare än jultomten på julafton! – men pralinerna finns också sedan 1957 i varianten ”Paradis”, för konsumenter som föredrar ljus choklad, och sedan år 2011 som ”Aladdin Mörk Choklad”, som lanserades för att möta det växande intresset för mörk choklad i Sverige.