Globala hamburger- och snabbmatskedjan McDonald´s får i år en ny förpackningsdesign. Den nya designen är initierad av företagets VD Steve Easterbrook, som vill att förpackningarna ska förmedla intrycket av McDonald´s som ett modernt snabbmatsföretag.
Den nya designen innebär att bland annat att den röda platta, som det ikoniska gula ”M”-et vilat på, försvinner och att hela designen blir mer avskalad och nertonad.
De typiska McDonald´s-färgerna gult och rött finns förstås kvar på förpackningarna, men dessutom för man in nya färger som lila, grön, turkos, m.fl. på dryckesmuggar, påsar och andra förpackningstyper.
De nya färgerna har fått ”aptitretande” namn som Passionate Purple, Zesty Lime, Optimistic Orange, Ocean Fresh Blue och Magical Magenta.
Arbetet med att utforma den nya grafiska designen har pågått i cirka ett år och designers från sju olika byråer har varit involverade i arbetet. Resumé skriver att McDonald´s skickade en designer från vardera av de sju designbyråer, som man arbetar med, till London för att under en vecka ”brainstorma” fram nya designförslag. Dessa designers kom bland annat från Tyskland, USA, Hong Kong, Australien och Storbritannien. Den slutliga förpackningsdesignen utformades sedan av byrån Boxer, som varit McDonald´s huvudbyrå, när det gäller förpackningar, i flera år.
Den nya förpackningsdesignen håller nu på att implementeras runt om i USA och därefter kommer den att även introduceras globalt.
Reaktionerna i USA inför den nya grafiska designen har varit blandade. Många har hyllat den nya avskalade looken, men det finns också kritiska röster, framförallt mot hur grafiken har utformats på en del av förpackningarna – där har nämligen texten ”McDonald´s” delats upp på tre rader på ett sådant sätt, att det vid en hastig blick kan läsas som ”McD on aids”…