Ny design och nya färger på McDonald´s förpackningar

PUBLICERAD: 31 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Så här ser den nya grafiska designen för McDonald´s förpackningar ut.|Den grafiska utformningen på en del påsar och muggar får kritik och hånas i USA: Vid en hastig blick kan texten läsas som ”McD on aids”…
|Så här har McDonald´s förpackningar sett ut

Globala hamburger- och snabbmatskedjan McDonald´s får i år en ny förpackningsdesign. Den nya designen är initierad av företagets VD Steve Easterbrook, som vill att förpackningarna ska förmedla intrycket av McDonald´s som ett modernt snabbmatsföretag.
Den nya designen innebär att bland annat att den röda platta, som det ikoniska gula ”M”-et vilat på, försvinner och att hela designen blir mer avskalad och nertonad.

De typiska McDonald´s-färgerna  gult och rött finns förstås kvar på förpackningarna, men dessutom för man in nya färger som lila, grön, turkos, m.fl. på dryckesmuggar, påsar och andra förpackningstyper.

De nya färgerna har fått ”aptitretande” namn som Passionate Purple, Zesty Lime, Optimistic Orange, Ocean Fresh Blue och Magical Magenta.

Arbetet med att utforma den nya grafiska designen har pågått i cirka ett år och designers från sju olika byråer har varit involverade i arbetet. Resumé skriver att McDonald´s skickade en designer från vardera av de sju designbyråer, som man arbetar med, till London för att under en vecka ”brainstorma” fram nya designförslag. Dessa designers kom bland annat från Tyskland, USA, Hong Kong, Australien och Storbritannien. Den slutliga förpackningsdesignen utformades sedan av byrån Boxer, som varit McDonald´s huvudbyrå, när det gäller förpackningar, i flera år.

Den nya förpackningsdesignen håller nu på att implementeras runt om i USA och därefter kommer den att även introduceras globalt.

Reaktionerna i USA inför den nya grafiska designen har varit blandade. Många har hyllat den nya avskalade looken, men det finns också kritiska röster, framförallt mot hur grafiken har utformats på en del av förpackningarna – där har nämligen texten ”McDonald´s” delats upp på tre rader på ett sådant sätt, att det vid en hastig blick kan läsas som ”McD on aids”…

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback