Ny barnmat från Finland är först att förpackas i Tetra Recart

PUBLICERAD: 11 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya barnmaten från finska Muru Baby Food förpackas i ”kartongkonserven” Tetra Recart®. Fem olika produkter ingår i första lanseringen. (Bild Tetra Pak)|De nya barnmatsrätterna har skapats av Henri Alén, känd finsk kock och ägare till Muru Baby Food. (Bild Tetra Pak)

Finska Muru Baby Food är det första företaget, som erbjuder barnmat förpackad i Tetra Paks kartongbaserade ”konservförpackning” Tetra Recart®. Muru Baby Food erbjuder ett helt nytt barnmatskoncept, med nya rätter komponerade av den välkände finske kocken Henri Alén.

De nya barnmatsrätterna har skapats av Henri Alén, känd finsk kock och ägare till Muru Baby Food. (Bild Tetra Pak)

”Att skapa barnmat som smakar riktigt gott har varit min dröm under många år, eftersom vanorna med god och varierad kost grundläggs redan när man är liten. Jag letade ganska länge efter en förpackningslösning för min barnmat, som kunde bevara den färska smaken och som var klimatsmart. Det allra första försöket med Tetra Recart® övertygade mig om att vi hade hittat rätt förpackning”, säger Henri Alén, som också är ägare till Muru Baby Food och har visionen att erbjuda världens bästa barnmat..

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att dagens konsumenter engagerar sig alltmer i vilken mat de ger sina barn och Tetra Recart® bevarar maten på ett säkert och naturligt sätt.

Tetra Recart® är en lätt kartongförpackning som inte går sönder, är lätt att öppna och återförsluta och som är en bekväm förpackningslösning för föräldrar som snabbt måste få mat på bordet.

Tetra Pak skriver att ute i butiken är Tetra Recart® effektiv att stapla och förvara tack vare dess fyrkantiga form, som gör att förpackningen tar 30 procent mindre plats än glasburkar. Förpackningen har också stora ytor för tryck, som gör att den syns tydligt i hyllan. Efter användandet kan förpackningen enkelt plattas till för återvinning.

”Förpackningar fortsätter att vara en viktig faktor för konsumenternas val av produkter och vi ser en spännande utveckling, där kartongförpackningar väljs i allt större utsträckning för nya livsmedelsprodukter på marknaden”, säger Berit Hoffmann, Marketing Director på Tetra Pak.

Det nya sortimentet från Muru Baby Food börjar säljas i mars i de två största finska matbutikskedjorna Kesko och S-group. I det första skedet kommer fem produkter att erbjudas till barn från 6–8 mån. Smakerna och konsistensen på Muru Baby baseras på de finaste ingredienserna på marknaden och smakernas styrka och näringsinnehållet har tagits fram speciellt för barn. Alla måltider från Muru Baby är ekologiska.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024