Nu utmanar Iggesund världens designers: Skapa bättre konsumentförpackningar!

PUBLICERAD: 3 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Iggesund utmanar designers att göra vanliga konsumentförpackningar mer hållbara genom att ersätta plast

Tillsammans med det amerikanska crowdsourcingföretaget Crowdspring utmanar Iggesund Paperboard världens designers och ber dem förbättra dagens konsumentförpackningar. 
”Alla ser vi dagligen förpackningar som borde kunna förbättras – genom ett bättre materialval eller bättre design. Nu ger vi designers över hela världen möjligheten att bidra med sina idéer om hur man kan ersätta förpackningar av glas, plast eller metall med förpackningslösningar i kartong”, säger Staffan Sjöberg, som ansvarar för projektet inom Iggesund Paperboard.

Han betonar också att Iggesund inte är ute efter att få billiga idéer, som man kan omsätta kommersiellt, utan att det i grunden handlar om att få en bild av hur det globala kollektivet av designers tror sig kunna driva förpackningsutvecklingen i mer hållbar riktning.

”Vi kommer inte att göra anspråk å de kommersiella rättigheterna till de idéer, som flyter in. Vårt intresse är att få en blixtbelysning av hur designers tror sig kunna förbättra de förpackningar de ser i de butiker de dagligen besöker. Vi vill återge idéerna och kanske realisera några, men är ointresserade av en eventuell kommersiell exploatering”, understryker Staffan Sjöberg.

För Crowdspring är samarbetet med Iggesund Paperboard ett ovanligt projekt. Normalt utnyttjas deras tjänster, när någon antingen vill ha ett antal designförslag, som är billiga, eller när man vill ha ett brett utbud av förslag.

”Det här är ett ovanligt motiv till att initiera ett projekt hos oss. Men vi tror, att det faktum att det handlar om hållbarhet och nytänkande i kombination, kommer att attrahera många av de tusentals designers, som finns i våra kontaktregister”, säger Mike Samson, som hantera Crowdsprings samarbete med Iggesund.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker