Nu ska träförpackningarnas fördelar lyftas fram i ljuset

PUBLICERAD: 24 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Nu tar Svenskt Trä ett utökat ansvar för att lyfta fram fördelarna med träförpackningar.

Träförpackningar och träemballage för ofta en undanskymd tillvaro, fjärran från branschpressens bevakning. Men nu tar branschorganisationen Svenskt Trä ett utökat ansvar för produktområdet träförpackningar för att stödja dess utveckling.
”Optimerade lösningar för förpackningar och logistik blir en allt viktigare konkurrensfördel i den globala handeln. Höga krav på klimatpåverkan och säkra transporter gör att många väljer trä som förpackningsmaterial”, skriver Svenskt Trä i ett pressmeddelande.

Globala affärsstrukturer, e-handel och ökad välfärd är faktorer som just nu driver ekonomin världen över. Nya handelsmönster och ökade volymer ställer krav på såväl varor som deras förpackningar. Konsumenters ständiga tillgång på produktinformation gör att tillverkare och säljare av produkter utsätts för internationell konkurrens, som inte tidigare varit möjlig. Avgörande för ett företags lönsamhet kan då bli dess förmåga att optimera kostnader för förpackningslösningar och logistik. Samtidigt som den globala handeln ökar, skärps kraven på klimatpåverkan. Såväl kunddrivna mål som institutionella krav på förbättringsarbete i klimatfrågan krävs av alla aktörer i värdekedjan från tillverkare till slutkund.

”Här har den svenska träförpackningsindustrin viktiga lösningar att erbjuda”, skriver Svenskt Trä. 

Träförpackningar består av produkter, som gör det verkliga grovjobbet bakom kulisserna. Exempel är pallar, trummor, lådor och häckar, som alla möjliggör effektiv och säker transport av högvärdiga och inte sällan tunga och skrymmande produkter.

Svenska tillverkare av träförpackningar har tidigare varit organiserade i den Svenska Förpackningsföreningen. Men från och med den 7 mars 2017 flyttades föreningens verksamhet till Träförpackningskommittén, som ingår i branschorganisationen Svenskt Trä. Det strategiska beslutet att föra samman den Svenska Förpackningsföreningen med Svenskt Träs verksamhet är välkommet från många håll.

”Från Svenskt Träs sida känns det viktigt och roligt, att vi nu tar ett större ansvar för produktområdet träförpackningar. Jag tror att det kommer att kunna leda till nya utvecklingsområden för produkterna och branschen som helhet”, säger Johan Larsson, ansvarig för produktområdet träförpackningar på Svenskt Trä. 

Claes Arvidsson, VD Vida Packaging och ordförande i Svenskt Träs Träförpackningskommitté, är en av många tillverkare av industriella förpackningar i trä.

”Inom både verkstads-, elektronik- och livsmedelsindustrin ställs höga krav på säkra transporter. Genom träförpackningsbranschens mångåriga och nära samarbete med kunder och transportörer har produkterbjudanden utvecklats för att klara de höjda kraven. Minskad klimatpåverkan är också ett argument som många kunder framhåller vid valet av trä som förpackningsmaterial”, säger Claes Arvidsson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx