Nu lanserar Metsä Board nytt bag-in-box-koncept

PUBLICERAD: 26 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

En specialutformad och utvikbar upphöjning gör att boxen inte behöver placeras vid en bordskant el likn. när man ska tappa ur den!|Elevated drink box-förpackningarna är dekorerade med färgrikt digitaltryck.

Metsä Board har tillsammans med fem andra företag utvecklat ett nytt innovativt bag-in-box-koncept, som är mer användarvänligt än traditionella bag-in-box-förpackningar.
Förpackningen, som kallas ”Elevated drink box”, kommer att visas för första gången på mässan drupa 2016 i Düsseldorf. Boxen, som är utformad och patenterad av Metsä Board, är resultatet av ett samarbete mellan specialister från Metsä Board, BOBST, Kodak, Marbach, Henkel och Knauer.

”Vårt syfte var att tänka helt nytt, när det gäller koncept och design för en användarvänlig förpackning, som erbjuder verkliga fördelar för konsumenter och varumärken”, förklarar Cyril Drouet, Director Design och Innovation vid Metsä Board.

Det som framförallt skiljer Elevated drink box från en konventionell bag-in-box-förpackning är att den ger konsumenten frihet att placera boxen, där det passar bäst, eftersom den har en upphöjd utformning och inte behöver placeras vid en bordskant eller liknande

Den del, som höjer upp förpackningen, är i butikshyllan ihopvikt och viks upp först vid serveringstillfället. Därför tar den inget extra utrymme.

När boxen tömts är det enkelt att avlägsna den inre plastpåsen, vilket underlättar vid återvinning.

Kartongmaterialet till förpackningen är av färskfiber och tillverkat av Metsä Board. Ytterlinern är Kemiart Lite+, vilket är en dubbelbestruken white top kraftliner för flexotryck och digitaltryckta applikationer. Fluting och innerliner består av Modo Northern Light, en helblekt liner anpassad för tryck i offset, flexo och inkjet.  

I samband med drupa, som äger rum 31 maj – 10 juni, kommer Metsä Boards tekniska utvecklingschef Koen Verplancke att den 4 och 6 juni hålla föredrag med titeln ”Convenience combined with digital printing – Elevated drink box (EDB)”. Föredraget ingår i ”Touchpoint Packaging” i hall 12 B53.

På drupa kommer Elevated drink box-konceptet att finnas utställt och demonstreras i följande montrar:
Metsä Board, hall 12 C43
Bobst, hall 10 A60  
Henkel, hall 14 B04  
Kodak, hall 05 F09 
Marbach, hall 10 D50

N.B. På YouTube finns en liten video, som beskriver hur produktionen av Elevated drink box går till. .

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox