Nu har Scandiflex invigt sin nya HP Indigo digitalpress

PUBLICERAD: 19 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Intresserade invigningsgäster kollar digitalpressens tryckkvalitet.|Huvudägaren Tilgmanns VD Magnus Höglund fanns förstås på plats när Scandiflex invigde nya digitalpressen.

Sista kvartalet förra året tog Landskronabaserade Scandiflex sin nya digitalpress, en HP Indigo 20000 i drift. Och den 12 januari i år hade man officiell invigning av den i närvaro av kunder och press. 
Efter en inledande lunch på Örenäs slott gav Rien Zetzema från HP indigo i Holland en presentation av var digitaltycket står i dag och varför det är rätt att tänka i termer av digitaltryck. Därefter var det förflyttning till fabriken i Landskrona, där digitalpressen visade sin kapacitet genom att producera påsar för packning av konfektyr. 

Scandiflex har sett på möjligheterna med digitaltryck i många år, men fram till nu valt att köpa in tryck i de fall tekniken varit mer passande än det traditionella flexotrycket. Nu är dock den egna pressen på plats.

”Det känns spännande att vi äntligen fått allt på plats, Det har tagit lite längre tid än vi trodde från början, mycket på grund av kringutrustning och kylning och lokalen, men nu kan vi köra igång,” sade en nöjd Torbjörn Garthammar på Scandiflex till tidningen nord emballage i höstas.

HP Indigo 20000 är en maskin med inriktning på flexibla förpackningar. Den jobbar i en bredd på 760 millimeter, vilket gör att man klarar de flesta kunders behov utan att behöva kompromissa. Investeringen ligger runt 20 miljoner kronor. 

”Det ska bli intressant att se vad vi kan åstadkomma med den. Självfallet öppnas det helt nya möjligheter för varumärkesägare, som vill köra mindre serier utan att det ska kosta stora pengar. Man kan så klart köra tusen meter i en flexopress, men kostnaderna per meter blir stora med tanke på klichéer, maskinförberedelser och spill. Med digitaltryck kan du säkert göra allt för en fjärdedel av kostnaden”, konstaterade Garthammar i intervjun.

Scandiflex ägs numera av finska Tilgmann, ett företag med långa traditioner, som ”vaknat till liv” och nu satsar på expansion. På plats vid invigningen fanns förstås representanter från Tilgmann, bland dem VD och styrelseordförande Magnus Höglund, som sa att man kommer att fortsätta satsa på att utveckla Scandiflex, samtidigt som man inte är ointresserad av andra investeringar, främst inom plast och kartong, i Norden. 

En filmad intervju med Magnus Höglund hittar du HÄR.

HÄR kan du läsa nord emballages reportage om Scandiflex från nr 7/2016.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox