Nu har Ecolean enbart ”grön” el i alla sina anläggningar

PUBLICERAD: 15 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ecolean har nu publicerat sin hållbarhetsrapport för 2020. Där kan man bland annat läsa om företagets satsning på grön el i alla sina globala anläggningar. (Bild Ecolean)|”Detta visar på vårt engagemang, när det gäller att göra allt vi kan för att minska våra produkters livscykelpåverkan”, säger Anna Palminger. (Bild Ecolean)

Helsingborgsbaserade förpackningsföretaget Ecolean Group använder nu enbart så kallad grön elektricitet i alla sina globala anläggningar. Detta har uppnåtts genom att man nu kunnat ändra sina produktionsanläggningar i Pakistan och Kina till att använda grön el.

”Vi har arbetat hårt på många nivåer för att uppfylla vårt åtagande att använda 100 procent förnybar el till alla våra produktionsanläggningar år 2030. Och detta mål uppnåddes faktiskt redan 2020 genom att vi kunde teckna avtal om förnybar energi till våra produktionsanläggningar i Pakistan och Kina”, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör på Ecolean Group.

”Detta visar på vårt engagemang, när det gäller att göra allt vi kan för att minska våra produkters livscykelpåverkan”, säger Anna Palminger. (Bild Ecolean)

Ecolean skriver att det mesta av energin, som man använder, förbrukas i produktions- och tillverkningsverksamheten och genom att köpa 100 procent förnybar ”grön” el minskar man ytterligare sin miljöpåverkan från produktionen.

”Om vi jämför våra koldioxidutsläpp från 2020 med data från vårt basår 2018, sparar vi över 3.400 ton CO2-ekv genom att skaffa 100 procent förnybar el, vilket innebär en minskning av 95 procent av våra Scope 2-utsläpp totalt. Detta visar på vårt engagemang, när det gäller att göra allt vi kan för att minska våra produkters livscykelpåverkan. Dessutom kan vi genom att köpa förnybar el till alla våra produktionsanläggningar både minska vår klimatpåverkan och samtidigt bidra till att driva efterfrågan på mer förnybar energi i samhället ”, säger Anna Palminger.

Mer om Ecoleans gröna el och andra miljöfrämjande åtgärder kan läsas i bolagets hållbarhetsrapport för år 2020, som nu publicerats. Rapporten kan läsa/laddas ner HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx