Varumärket Druvan fasar ut sin svarta plastflaska för såskulörprodukten Guldsoya och ersätter med en transparent och 100 procent återvinningsbar plastflaska.
Druvan skriver i ett pressmeddelande att man har satt smak på svenska måltider sedan 1874. Varumärket ägs i dag av Kavli, som har som strategi att minimera sin miljö- och klimatpåverkan, bland annat genom smartare förpackningar.
”Nu tar vi ytterligare ett kliv genom att påbörja vår utfasning av svart plast. Först ut är Druvan Guldsoya som får ett nytt utseende, då vi byter från svart flaska till en transparent flaska. Skiftet kommer att ske successivt med början i april 2022”, säger Johanna Plata, varumärkeschef för Druvan.
Kavli står sedan 2018 bakom det branschgemensamma Plastinitiativet som lanserades av DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund). Målsättningen är att senast år 2025 ska alla plastförpackningar, som medlemsföretagen sätter på marknaden, gå att materialåtervinna.