Nu byter Grumme ut plast mot kartong för flytande tvättmedel

PUBLICERAD: 4 april 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Grummes nya tvättmedelsförpackningar är tillverkade i vätskekartong och utformade som klassiska ”mjölkförpackningar”. (Bild pressbild)|Med flytande tvättmedel i kartongförpackning i stället för plast reducerar Grumme plastförbrukningen med 35 ton per år. (Bild pressbild)

Varumärket Grumme, som ingår i Orkla Sverige, blir först på svenska tvättmedelsmarknaden med att byta ut sina plastförpackningar för flytande tvättmedel mot förpackningar i vätskekartong.

Grumme skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningen, som är en vätskekartongkapsel typ ”mjölkförpackning”, är ett resultat av ambitiösa hållbarhetsmål och innovativt produktutvecklingsarbete. Orkla Sverige och Grumme blir på så sätt först på marknaden med att ersätta sina plastförpackningar för flytande tvättmedel med en helt ny och innovativ förpackningslösning i kartong.

”Övergången från plastförpackningar till kartong har varit den största och mest utmanande hållbarhetssatsningen hittills för Grumme. Vi har skapat en förpackning, som är både snygg och mer hållbar och innebär en reduktion från dagens plastförpackningar med mer än 35 ton plast per år”, säger Julia Mortensen, marknadschef på Orkla Care Sverige.

Med flytande tvättmedel i kartongförpackning i stället för plast reducerar Grumme plastförbrukningen med 35 ton per år. (Bild pressbild)

Den nya Grumme-förpackningen är koldioxidneutral och innebär en drastisk reduktion i fossil plastförbrukning, då både kartongmaterialet och förslutningskorken är träbaserade från nordisk skog. Den nya förpackningen är också Svanen-märkt.

”Vi är väldigt glada över att Orkla tagit steget att byta ut plastförpackningarna för flytande tvättmedel mot kartong. Vi hoppas att de ska visa vägen och inspirera fler till att göra samma sak. Ju mindre fossila material vi kan använda oss av desto bättre för miljön och klimatet”, säger Sabina Risén Rimfors, rådgivare på Miljömärkning Sverige, som sköter den officiella miljömärkningen Svanen.

Orklas hållbarhetsmål för 2025 är att 100 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara, 75 procent ska vara gjorda av återvunnet material och 50 procent av plastförpackningarna ska vara tillverkade av återvunnet eller förnybart material.

För Grumme, som är ett välkänt varumärke inom Orklakoncernen, har hållbarhet alltid varit en ledstjärna sedan varumärket grundades år 1882. Och Grummes hållbarhetsmål ställer höga krav på smarta innovationer och nya förpackningslösningar, vilket blev centralt när man nu skulle uppdatera sina tvättmedelsförpackningar för flytande tvättmedel.

Grumme skriver att med övergången från plast- till kartongförpackningar tar man ett stort steg i sin hållbarhetsresa och ökar kundvärdet både vad gäller förpackning, innehåll och antal tvättar. Produktionen sker med 100 procent förnybar energi i Orklas produktionsanläggning och den nya förpackningen innebär inte bara minskad plastanvändning utan också ett minskat antal och mer effektiva transporter, då man med kartongförpackningen har förbättrat palleffektiviteten med 77 procent.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco