Nu börjar ICA märka frukt och grönt med laserteknik

PUBLICERAD: 14 december 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på avokado vars ojämna skal direktmärkts med laserteknik.|Sötpotatisar är ofta lite smutsiga

ICA börjar, som första svenska dagligvarukedja, testa en ny metod för märkning av frukt och grönt. Istället för klistermärken, tråg och plastfilm runt frukterna, så märks enskilda produkter med hjälp av laser direkt på skalet. Metoden är mer hållbar och ger en säkrare spårbarhet.

ICA börjar testa den nya märkningen på ekologisk avokado och ekologisk sötpotatis. Den nya hållbara märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet i skalet så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Med den här metoden följer märkningen med frukten genom kedjan på ett tryggt sätt.

Den märkning, som nu testas, sker med hjälp av en lasermärkare, som finns i ett packhus i Holland, varifrån produkterna forslas till Sverige.

”Det är positivt att vi nu kan använda ny teknik för att få en bättre märkning ur ett miljöperspektiv. Ekologiska produkter behöver kunna särskiljas från övriga. Eftersom denna märkning finns på varje produkt så behövs varken klistermärken, tråg eller plastfilm runt produkten. Vi beräknar att vi sparar över 200 kilometer plastfilm per år bara på den ekologiska avokadon genom den här insatsen. Den totala effekten är betydande”, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt ICA Sverige.

Noteras bör att lasermärkning inte fungerar på alla frukt- och grönt-produkter. Citrusfrukter går till exempel inte att lasermärka med den här metoden, eftersom citrusskalet har en ”självläkande” förmåga, vilket skulle resultera i att märkningen försvinner, innan frukten når butiken och konsumenten.

”Om vi skulle använda lasermärkning på citrus skulle vi bli tvungna att addera någon form av kontrastvätska och det vill vi inte, särskilt inte på ekologiskt”, säger Peter Hägg enligt Dagens Industri.

Direkt lasermärkningsteknik har funnits i Australien sedan 2009 och är godkänd i Europa sedan 2013, där den sedan tidigare används av flera livsmedelskedjor, bland annat Carrefour.

Lasermärkningen är helt ofarlig ur hälsosynpunkt och påverka inte heller produkterna negativt.

”Märkning med laser kan uppfattas som farligt och ge negativa vibbar. Därför är det viktigt att vi avdramatiserar det hela. Det här handlar om vanligt vitt ljus, som koncentreras och hettar upp pigmenten i de yttre växtcellerna i skalet. Frukten bränns inte och vi tillsätter inget bläck”, säger Peter Hägg enligt DI.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning