Nu börjar ICA märka frukt och grönt med laserteknik

PUBLICERAD: 14 december 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på avokado vars ojämna skal direktmärkts med laserteknik.|Sötpotatisar är ofta lite smutsiga

ICA börjar, som första svenska dagligvarukedja, testa en ny metod för märkning av frukt och grönt. Istället för klistermärken, tråg och plastfilm runt frukterna, så märks enskilda produkter med hjälp av laser direkt på skalet. Metoden är mer hållbar och ger en säkrare spårbarhet.

ICA börjar testa den nya märkningen på ekologisk avokado och ekologisk sötpotatis. Den nya hållbara märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet i skalet så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Med den här metoden följer märkningen med frukten genom kedjan på ett tryggt sätt.

Den märkning, som nu testas, sker med hjälp av en lasermärkare, som finns i ett packhus i Holland, varifrån produkterna forslas till Sverige.

”Det är positivt att vi nu kan använda ny teknik för att få en bättre märkning ur ett miljöperspektiv. Ekologiska produkter behöver kunna särskiljas från övriga. Eftersom denna märkning finns på varje produkt så behövs varken klistermärken, tråg eller plastfilm runt produkten. Vi beräknar att vi sparar över 200 kilometer plastfilm per år bara på den ekologiska avokadon genom den här insatsen. Den totala effekten är betydande”, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt ICA Sverige.

Noteras bör att lasermärkning inte fungerar på alla frukt- och grönt-produkter. Citrusfrukter går till exempel inte att lasermärka med den här metoden, eftersom citrusskalet har en ”självläkande” förmåga, vilket skulle resultera i att märkningen försvinner, innan frukten når butiken och konsumenten.

”Om vi skulle använda lasermärkning på citrus skulle vi bli tvungna att addera någon form av kontrastvätska och det vill vi inte, särskilt inte på ekologiskt”, säger Peter Hägg enligt Dagens Industri.

Direkt lasermärkningsteknik har funnits i Australien sedan 2009 och är godkänd i Europa sedan 2013, där den sedan tidigare används av flera livsmedelskedjor, bland annat Carrefour.

Lasermärkningen är helt ofarlig ur hälsosynpunkt och påverka inte heller produkterna negativt.

”Märkning med laser kan uppfattas som farligt och ge negativa vibbar. Därför är det viktigt att vi avdramatiserar det hela. Det här handlar om vanligt vitt ljus, som koncentreras och hettar upp pigmenten i de yttre växtcellerna i skalet. Frukten bränns inte och vi tillsätter inget bläck”, säger Peter Hägg enligt DI.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish