Efter en intensiv förhandlingsperiod har Grafiska Företagen nu tecknat nya avtal med sina fackliga motparter. Avtalen löper på tre år med ett samlat avtalsvärde på 6,5 procent.
Därmed är Grafiska Företagens samtliga kollektivavtal klara, dvs Infomediaavtalet och Förpackningsavtalet med GS-facket samt Tjänstemannaavtalet och Ledaravtalet.
”Vi hade ambitionen att växla ned kostnadstakten mer än vad som skett, eftersom vi legat för högt under en lång rad av år. Nu nådde vi inte ända fram, men vi är nöjda med att det blev ett treårsavtal, det är bra för Sverige, industrin och vår bransch. Det är positivt för företagen att få förutsägbarhet tre år framåt, vilket skapar förutsättningar att göra de effektiviseringar, som behövs, för att klara kostnadsläget. Vi har också fått igenom förbättringar i avtalen bland annat avseende arbetstid”, säger Grafiska Företagens VD Ravindra Parasnis i en kommentar.
De nya avtalen trädde i kraft den 1 april 2017 och löper ut den 31 mars 2020.