Nu är första spadtagen tagna till Retursystems nya tvätt

PUBLICERAD: 14 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

De första spadtagen tas till den nya tvättanläggningen i Västerås. Längst till höger Svenska Retursystems VD Anna Elgh.

Hälften av Sveriges färskvaruleveranser till dagligvaruhandeln går via Svenska Retursystems retursystem. Årligen hanterar systemet 134 miljoner returlådor, som tvättas i fyra tvättanläggningar runt om i Sverige. Nu har de första spadtagen tagits för den nya hållbara tvättanläggning, som Retursystem ska bygga i Hacksta, Västerås. Anläggningen kommer att klassificeras enligt Green Building och tvättanläggningen, med namnet Hållbara Aros, beräknas stå klar i april 2017.

Kapaciteten i den nya tvätten i Västerås blir högre än hos befintliga tvättanläggningar, vilket kommer att ge betydligt mindre miljöbelastning och energiåtgång i form av ökad resurseffektivitet. Bland annat kommer energi att återvinnas från både avloppsvattnet och ventilationen. Anläggningen säkerställer en framtida utleveranskapacitet på uppemot 295.000 returenheter per dag.

”Vi investerar nu i ny kapacitet, på en plats nära våra kunder och deras flöden. Vi skapar även en säker verksamhet och god arbetsmiljö för våra medarbetare med bland annat gott ljusinsläpp och bulleravskärmning. Hållbara Aros möjliggör en fortsatt hållbar och lönsam tillväxt för livsmedelsbranschen flera år framöver”,  säger Anna Elgh, VD för Svenska Retursystem.

Västerås är en viktig logistisk knutpunkt för Svenska Retursystem. Med en ökad intern lagerkapacitet och anläggningens placering i Västerås kommer det att innebära färre och kortare transporter, vilket minskar koldioxidutsläppet för hela branschen.

Byggnaden kommer att klassificeras enligt Green Building och alla materialval görs i enlighet med Sunda Hus databas över icke-miljöpåverkande ämnen. Dessutom förbereds taket för solceller.

Produktionskapaciteten för Hållbara Aros blir 10.500 returlådor och 600 returpallar per timme. Årskapaciteten blir 70 miljoner returlådor och 3,5 miljoner pallar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top