Nu är det klart: brittiska Nomad förvärvar Findus

PUBLICERAD: 18 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Merparen av Findus Groups europeiska verksamheter förvärvas av brittiska Nomad Foods Ltd.
|Findus svenska VD Henrik Hjalmarsson ger inga ytterligare kommentarer utan hänvisar till till det officiella uttalandet.

Storaffären inom livsmedelsområdet, som varit på gång sedan början av sommaren, är nu klar: brittiska Nomad Foods Limited köper Findus Groups europeiska verksamheter för 500 miljoner pund (cirka 6,7 miljarder kronor). 
Förutom Findus svenska verksamhet i Bjuv omfattar affären även Findusverksamheterna i Norge, Finland, Danmark, Frankrike, Spanien och Belgien. Sex produktionsanläggningar i Sverige, Norge, Frankrike och Spanien ingår i uppgörelsen, som också omfattar cirka 1.500 anställda, av vilka merparten eller cirka 800 finns i Sverige. Findus verksamheter i Storbritannien ingår inte i uppgörelsen.

Säljare är investeringsföretagen Highbridge Capital, JP Morgan Chase och Lion Capital, vilka sedan 2013 äger Findus. Köparen Nomad Foods Limited är baserat på Brittiska Jungfruöarna.

”Det här är en affär i enhetlighet med vår affärstrategi att bygga ett globalt livsmedelsföretag inom konsumentområdet. Findus blir ett spännande tillskott till vår företagsportfölj”, säger Stéfan Descheemaeker, VD i Nomad i ett pressuttalande.

Nomad Foods Ltd, som bildades i april 2014, förvärvade tidigare i år det brittiska livsmedelsföretaget Iglo Foods, som liksom Findus är specialiserat på djupfrysta livsmedelsprodukter. En sammanslagning mellan Findus och Iglo Foods skapar en storkoncern i Europa inom djupfrysta livsmedel.

Findus Sverige AB:s VD Henrik Hjalmarsson har tidigare i ett uttalande sagt att man bedömer Nomad som en stabil och långsiktig ägare, som kan ge Findus möjlighet att utveckla verksamheten. I dagsläget, när affären nu är genomförd, vill Henrik Hjalmarsson inte ge några ytterligare uttalanden, utan hänvisar till det officiella uttalandet, som Findus och Nomad gjort i samband med affären. Uttalandet (på engelska) kan läsas i sin helhet HÄR.

Affären väntas vara helt genomförd under sista kvartalet i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fler smarta och intelligenta förpackningar

Del två av rapporten från  AIPIAs, Active & Intelligent Packaging Industry Association, konferens och utställning i Amsterdam.
AIPIA overzichtx

Gaia Biomaterial gjorde ölmuggarna på F1-finalen komposterbara

Vid F1-finalen i Abu Dhabi nyligen stod Helsingborgsföretaget Gaia Biomaterials för en unik del av evenemangets hållbarhetssatsning.
GAIAxx

AIPIA etablerar One-stop shop för Smart Food Chain

Det fanns många nyheter på AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Associations, tolfte konferens i Amsterdam nyligen. Packnews rapporterar.
AIPIA overzichtx

LEGO ersätter plastpåsar med papperspåsar

Hos LEGO pågår arbetet med att ersätta plastpåsar i förpackningar med pappersbaserade. Ett jobb som varit omfattande.
LEGOx