Alltfler stora och välkända varumärkesägare ansluter sig nu till den svenska återvinningsappen Bower. Senast i raden är välkända Nestlé, vars förpackningar för varumärkena Zoégas, Nescafé och Purina nu blir pantningsbara via Bower-systemet.
En stor andel plastförpackningar slängs idag i hushållssoporna istället för att sorteras. För att hjälpa konsumenter att sortera sina förpackningar på rätt sätt inleder nu Nestlé ett samarbete med återvinningsappen Bower. Samarbetet innebär att konsumenter av de anslutna varumärkena kan få pantpengar på sitt konto – eller skänka pengarna till välgörande ändamål – när de sorterar sina använda förpackningar och samtidigt via förpackningens streckkod och en smart telefon registrerar åtgärden i Bower-appen.

”Våra förpackningsåtaganden slutar inte hos konsumenten, vi måste se till att alla våra förpackningar hamnar på rätt plats. Vi hoppas och litar på att vårt samarbete med Bower kommer bidra till att fler förpackningar sorteras på rätt sätt”, säger Nestlés Sverigechef Jonas Holfve.
Den svenskutvecklade appen Bower gör det möjligt att panta alla typer av förpackningar som har en streckkod. Idén är att öka antalet förpackningar som sorteras på rätt sätt och även ge ett incitament för konsumenter att göra det. Alla poäng, som genereras när konsumenten pantar förpackningen via appen, kan enkelt omvandlas till kontanter eller kuponger som sedan kan användas i butik eller doneras till välgörenhet.

”Vi är stolta och glada över att Nestlé satsar på återvinning i ännu större skala. Pantkonceptet har bevisligen fungerat effektivt sedan början av 1980-talet när pantautomater först introducerades. Att digitalisera processen och göra den mer tillgänglig för konsumenterna är nästa steg mot en mer cirkulär värdekedja. Varumärken kan därmed peka sina konsumenter i rätt riktning och effektivt öka återvinningsgraden, det är en win-win-situation”, säger Suwar Mert, VD för Bower.
Mer info om Bower hittar du HÄR.