Norskt bordsvatten vann pris för bästa förpackningsdesign

PUBLICERAD: 31 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den iögonfallande flaskan till Lofoten Arctic Water har åter belönats för sin förpackningsdesign.

Norska bordsvattnet Lofoten Arctic Water har vunnit det prestigefylld priset för bästa förpackning i tävlingen the Zenith Global Bottled Water Awards 2018, som nyligen avgjordes i franska Evian. Det var andra året i rad, som Lofoten Arctic Water vann tävlingens kategori “The Best Packaging / Label Design”.

Till tävlingen hade inkommit mer än 90 bidrag från 20 länder och Lofoten Arctic Water hade att tävla mot dryckesjättar som Evian, Perrier, Voss, PepsiCo och Coca-Cola.

Lofoten Arctic Waters flaskdesign har tidigare prisat i såväl Zenith Awards som i andra liknande tävlingar. Bland annat vann den iögonfallande flaskan kategorin ”Bästa förpackning/etikett” i Zenith Awards 2017 i Barcelona och samma år vann man guld i kategorin “Best Tasting Still water” i FineWaters International Water Tasting Competition i kinesiska Guangzhou.

”Det är en stor ära att vinna detta prestigefyllda pris för andra året i rad. Vi är en ny aktör inom buteljerat premiumvatten och kunde inte få en bättre start. Efter år av hårt arbete är vi nu redo att ge oss ut på den globala marknaden”, säger Peder A. Skeistrand, VD hos Lofoten Arctic Water.

Förpackningsdesignen för Lofoten Arctic Water-flaskorna är utformad så, att konsumenten ska få en känsla av de oländiga bergen som stiger ur det kalla Lofoten-havet upp mot den blå himlen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex