Norskt bordsvatten vann pris för bästa förpackningsdesign

PUBLICERAD: 31 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den iögonfallande flaskan till Lofoten Arctic Water har åter belönats för sin förpackningsdesign.

Norska bordsvattnet Lofoten Arctic Water har vunnit det prestigefylld priset för bästa förpackning i tävlingen the Zenith Global Bottled Water Awards 2018, som nyligen avgjordes i franska Evian. Det var andra året i rad, som Lofoten Arctic Water vann tävlingens kategori “The Best Packaging / Label Design”.

Till tävlingen hade inkommit mer än 90 bidrag från 20 länder och Lofoten Arctic Water hade att tävla mot dryckesjättar som Evian, Perrier, Voss, PepsiCo och Coca-Cola.

Lofoten Arctic Waters flaskdesign har tidigare prisat i såväl Zenith Awards som i andra liknande tävlingar. Bland annat vann den iögonfallande flaskan kategorin ”Bästa förpackning/etikett” i Zenith Awards 2017 i Barcelona och samma år vann man guld i kategorin “Best Tasting Still water” i FineWaters International Water Tasting Competition i kinesiska Guangzhou.

”Det är en stor ära att vinna detta prestigefyllda pris för andra året i rad. Vi är en ny aktör inom buteljerat premiumvatten och kunde inte få en bättre start. Efter år av hårt arbete är vi nu redo att ge oss ut på den globala marknaden”, säger Peder A. Skeistrand, VD hos Lofoten Arctic Water.

Förpackningsdesignen för Lofoten Arctic Water-flaskorna är utformad så, att konsumenten ska få en känsla av de oländiga bergen som stiger ur det kalla Lofoten-havet upp mot den blå himlen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning