Nu letar norska Thinfilm köpare till NFC-verksamheten i USA

PUBLICERAD: 7 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

USA-baserade dotterbolaget Thinfilm Inc vill sälja eller licensiera ut verksamheten inom NFC-taggar, som bland annat används för marknadsföringskampanjer inom vin. sprit, kosmetika och andra konsumentprodukter. (Bild Thinfilm/LinkedIn)

Norska Thin Film Electronics (Thinfilm) uppger att man söker köpare, eller licensövertagare, till sin USA-baserade verksamhet inom NFC (Near Field Communication).
I ett uttalande säger företaget att man fortfarande har stor tilltro till NFC-tekniken och dess framtid inom konsumentengagemang, varumärkesskydd och spårning, men att marknadsutvecklingen varit väsentligt långsammare än förväntat.

Enligt uppgifter har Thinfilms amerikanska dotterbolag, Thin Film Electronics, Inc. (Thinfilm Inc), påbörjat preliminära överläggningar med potentiella partners, som är intresserade av Thinfilms NFC-taggstillverkning och dess CNECT-mjukvaruplattform i USA.

Thinfilm Inc har samtidigt meddelat att man förhandlar om lån på sammanlagt 13,2 miljoner US-dollar (ca 130 miljoner kronor), som ska användas för att styra bort från NFC-verksamheten i USA och istället rikta in sig på den San José-baserade verksamheten inom produktion av tryckt roll-to-roll elektronik (R2R). Detta innebär att Thinfilm ändrar strategi jämfört med det uttalande man gjorde tidigare i år, då man meddelade att man hade för avsikt att fokusera på NFC-marknaden och minska investeringarna i R2R-verksamheten i kaliforniska San José.

Flera tecken och uppgifter tyder på att Thinfilm blöder ekonomiskt och att man nu måste ta krafttag för att vända den negativa trenden och konsolidera verksamheten. Intäkterna för första halvåret i år uppges ha sjunkit med 35 procent och tidigare beslutade besparingsåtgärder på 20 miljoner dollar har kompletterats med åtgärder som ska spara in ytterligare 15 miljoner dollar.

Sedan tidigare har Thinfilm dragit ner på sin svenska verksamhet och bland annat sålt den tryckpress i Linköping, som använts för produktion av NFC-taggar på plast och andra substrat. Produktionen på pressen övertogs av företaget Consensum Production AB, som nyligen förvärvades av kanadensiska Ynvisible Interactive. Tryckpressen ska, som vi tidigare meddelat, nu användas för kontraktstillverkning av tryckt elektronik (läs HÄR).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor