Norska regeringen backar: Ingen avgift på plastpåsar!

PUBLICERAD: 10 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Norska handlare (och konsumenter) kan andas ut – det blir ingen straffavgift på bärkassar i plast.

Häromdagen skrev vi om hur norska köpmän och handelskedjor hamstrar plastbärkassar i miljontals för att slippa den avgift på 1:50 kronor, som norska regeringen beslutat införa från den 15 mars i år.
Den interna kritiken mot avgiften har varit hård i Norge och nu stoppar regeringen den uppmärksammade avgiften!

”Beslutet om införandet av plastpåseavgiften föregicks inte av någon konsekvensanalys och berörda parter fick inte deltaga i beslutsprocessen” , var några av de kritiska uttalanden, som riktades mot avgiften.

Och nu tar alltså norska regeringen sin Mats ur skolan och stoppar straffavgiften på plastpåsar.
”Ministeriet har på grundval av de förslag som har kommit vid samrådsmötet beslutat att avgiften på plastpåsar inte skall genomföras från och med den 15 mars”, skriver Finansministeriet i ett pressmeddelande den 10 mars.

När norska regeringen beslöt om en avgift på plastpåsar och bärkassar så var det för att försöka begränsa plastanvändningen, men framförallt var det för att ge statskassan ett extra tillskott, som kompensation för minskade intäkter i samband med en förändring av den norska förmögenhetsskatten.

Redan i år räknade Finansministeriet med att plastpåseavgiften skulle ge et bidrag på en miljard kronor till statskassan. Men inte nog med att beslutet möttes av stark kritik, dessutom började butiksägare och handelskedjor i Norge att köpa in stora mängder plastpåsar från tillverkare, såväl inhemska som utländska, för att på så sätt slippa börja betala avgiften den 15 mars.

Vad som nu händer med plastpåseavgiften i Norge är ännu inte helt klart. Avgiften är nu stoppad, men förslaget verkar inte helt skrotat. Enligt  Den norske emballasjeforening säger källor inom regeringen att förslaget skall tas upp till ny behandling i samband med att man reviderar statsbudgeten senare i år.

HÄR kan du läsa vår artikel om hur norsk handel hamstrade plastpåsar inför införandet av den aviserade avgiften.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX