Norrmejerier investerar i linje för större mjölkförpackningar

PUBLICERAD: 19 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Operatören Jonatan Karlsson kollar resultatet vid igångkörningen av den nya förpackningslinjen för 1,5-liters mjölkförpackningar. (Bild Mariann Holmberg)

Vid Umeå mejeri har Norrmejerier investerat 35 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för större kartongbaserade mjölkförpackningar med skruvkork.

”Vi tar ett stort och efterlängtat kliv framåt. Att Norrmejerier nu kan erbjuda produkter i stora format stärker de norrländska mjölkböndernas konkurrenskraft. Det är bra för Norrland”, säger Norrmejeriers VD Anders Fredriksson i ett pressmeddelande

De klimatsmarta 1,5-liters förpackningarna består till 97 procent av förnybart material. Vätskekartongen är gjord av certifierad skogsråvara och skruvkork samt förpackningens ytskikt är tillverkade av bioplast.

”Majoriteten av norrlänningarna väljer förpackningar, som går att återförsluta med skruvkork och ställer samtidigt krav på att de ska vara klimatvänliga. Med så här stor andel förnybart material blir valet både hållbart och bekvämt”, säger Anna-Karin Karlsson, affärschef färskvaror vid Norrmejerier.

Först ut i det större 1,5-literformatet är Norrmejeriers laktosfria mjölkdryck, som lanserades 2016 och snabbt blev populär. Sedan lanseringen har försäljningen av den laktosfria mjölken femdubblats och marknaden fortsätter att växa.

”Den stora förpackningen är efterlängtad, speciellt av barnfamiljer och andra, som vill köpa norrländsk och lokalproducerad laktosfri mjölkdryck i större format”, säger Anna-Karin Karlsson.

Norrmejerier skriver i pressmeddelandet att företaget är inne i ett skede av flera stora investeringar i produktion och logistik. och att den nya 1,5-liters förpackningslinjen vid mejeriet i Umeå ingår i en större omställning av förpackningsutrustning för det färska sortimentet vid mejerierna i Umeå och Luleå.

Vid mejeriet i Umeå pågår också uppförandet av ett 5.500 kvadratmeter stort kyllager för optimering av logistik och ytterligare utveckling av samdistribution i Norrland. Och till sommaren, när det nya kyllagret invigs, börjar man bygga om en befintlig byggnad till en ny modern förpackningshall.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se