Normpacks nya guide gör det enklare för livsmedelsföretag

PUBLICERAD: 16 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Livsmedelsföretagen och Normpack har sammanställt en uppdaterad förpackningsguide, som ska underlätta för livsmedelsföretag.

Livsmedelsföretagen och Normpack har sammanställt en uppdaterad förpackningsguide som ska underlätta för livsmedelsföretagare att leva upp både till konsumenternas förväntningar och myndigheternas krav. Guiden vänder sig till alla livsmedelsföretag men är särskilt användbar för små och medelstora företag. 

”Förpackningar och speciellt plast har hamnat i fokus det senaste året, därför är det nu extra roligt att vi precis är klara med uppdateringen av vår guide om förpackningar och material i kontakt med livsmedel. Den var i stort behov av en ansiktslyftning och uppdatering så jag kontaktade Normpack för att se om vi kunde fortsätta samarbetet, vilket de var positiva till. Konsumenternas och myndigheternas krav på att våra medlemsföretag har bra förpackningar och transparent information om vad de är gjorda av kommer att öka, och därför har vi lagt till checklistor både om förpackningsutveckling och kontrollbesök”, säger Marie Rydén, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Guiden är en uppdaterad och utökad version av förpackningsguiden från 2011 och baseras, förutom på lagtexter och förordningar, på kommentarer och tips på vad man som producent bör tänka på i varje steg vid val av förpackning. 

”Myndigheterna aviserar att de ska förstärka tillsynen inom området. Kan guiden bidra till att skapa klarhet och förståelse för vilka krav man har att uppfylla och hur man gör det, då kommer den att underlätta framtida kontroller. För livsmedelsföretag är det viktigt att ha en förståelse för de olika kraven beroende på material och livsmedel vid samtal med sina förpackningsproducenter”, säger Ann Lorentzon, projektledare för Normpack på RISE.

Text: Carina Malm

Ladda ner guiden via pdf-filen nedan

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}