Nordvalls Etikett sålt till tysk företagskoncern

PUBLICERAD: 16 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

VD Patrik Jenemark är mycket nöjd med affären.

Nordvalls Etikett AB, har idag förvärvats av tyska Possehl Group.
 
”Förvärvet är ett utmärkt komplement till våra dotterbolag LogoPak Systems and Novexx Solutions som är verksamma inom samma segment”, säger Dietrich Barsch, VD för affärsområdet Identification Solutions, inom vilket Nordvalls kommer ingå. De tre företagen kommer att bilda en bolagsgrupp som erbjuder maskiner, mjukvara och etiketter relaterade till produktidentifikation.
                                                                
”Vår styrka är att skapa långsiktig och lönsam utveckling i våra dotterbolag och vi har den finansiella styrkan att säkerställa de resurser som krävs. Vi kommer säkerställa att Nordvalls har den nödvändiga strukturen på plats för att ta företaget till nästa nivå”, fortsätter Dietrich Barsch.

Nordvalls VD Patrik Jenemark är mycket positiv till de nya ägarna.
”Vi är på rätt väg. De effektiviseringar som vi gjorde under 2016 medförde att vårt rörelseresultat förbättrades väsentligt. Tack vare de resurser som våra nya ägare tillhandahåller kan vi nu påskynda processen att investera för framtiden. Som ett första steg investerar vi i nya maskiner till vår produktionsanläggning i Kungälv”, säger Patrik Jenemark.
 
Nordvalls, med sin 110 år långa historia, lämnar genom denna transaktion nu den familjeägda eran och de före detta aktieägarna är nöjda med att lämna över bolaget till en ny, finansiellt stark ägare som har möjlighet att ytterligare utveckla verksamheten.

Possehl Group, globalt verksamma under ledarskapet av Management-Holding L. Possehl & Co. mbH, är en diversifierad företagskoncern som i nuläget består av åtta decentraliserat organiserade affärssegment som är ekonomiskt oberoende av varandra. Utöver L. Possehl & Co. mbH, omfattar Possehl Group mer än 160 dotterbolag i ett 30-tal länder. Under räkenskapsåret 2016 hade koncernen en omsättning på 3,9 miljarder euro. Possehl har i dagsläget ca 12 000 medarbetare världen över
 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco