Noll plast i IKEA-förpackningar – fokuserar på pappersbaserat

PUBLICERAD: 24 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Att fasa ut plasten i våra konsumentförpackningar är nästa stora steg på vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara”, säger Erik Olsen, IKEA of Sweden. (Bild IKEA)

Senast 2028 ska all plast vara borta från IKEA:s förpackningar – istället fokuserar koncernen på återvinningsbart pappersmaterial. Åtgärderna görs i linje med IKEA:s åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet.

IKEA skriver i ett pressmeddelande att utfasningen av plast i förpackningar sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

”Att fasa ut plasten i våra konsumentförpackningar är nästa stora steg på vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara och att minska plastavfall och utveckla lösningar av återvunna och förnybara material. Utfasningen sker stegvis under de kommande åren och främst fokuserar vi på papper, eftersom det är återvinningsbart, förnybart och ett material som människor över hela världen idag återvinner”, säger Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på IKEA of Sweden.

IKEA skriver att förpackningslösningar är en viktig del av koncernens affärsmodell och en möjliggörare för säker hantering och produktion av hållbara produkter, som alla har råd med. För att bidra till att minska mängden avfall och nedskräpning har IKEA redan gjort mycket för att minska användningen av plast i sina förpackningslösningar.

Idag utgör just plast mindre än 10 procent av den totala volymen av det material, som används till förpackningar. Nu tar IKEA ännu ett steg mot sitt ambitiösa mål att endast använda förnybara eller återvunna material samtidigt som man banar väg att ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell.

IKEA spenderar över 10 miljarder kronor på cirka 920.000 ton förpackningsmaterial varje år. Att ta sig från plast i konsumentförpackningar kräver nya lösningar och ett nära samarbete med produktutvecklingen i hela värdekedjan..

”Att ständigt söka nya och bättre sätt att utvecklas är en del av vårt arv – och våra förpackningar är inget undantag. Och att ta oss från plast i våra förpackningar kommer utan tvekan att vara en utmaning under de kommande åren. Med denna satsning hoppas vi kunna stötta förpackningsinnovation och använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår egen värdekedja”, säger Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på IKEA of Sweden.

IKEA uppger i sitt pressmeddelande att även om målet är att helt avskaffa plast i förpackningar, så kan plastförpackningar dock fortfarande komma att finnas i vissa delar av IKEA:s matsortiment i syfte att säkerställa livsmedelssäkerhet. I dessa fall kommer man att använda sig av återvunnen plast eller av icke-fossil plast tillverkad av förnybara råvaror.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco