”Neuromarketing” kan ge bättre förpackningsdesign

PUBLICERAD: 18 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Att kombinera mätningar av de visuella intrycken med sensoriska mätningar kring förpackningars haptik, hur de upplevs när man håller dem i handen, är nydanande
|Jonas Adler Director Business Development vid Iggesund Paperboard.
|Ali Farokhian, Tobii Pro Insight.

Hur kan neuromarketing – dvs. kombinationer av olika biometriska mättekniker för att analysera konsumentreaktioner – vara ett verktyg som effektiviserar utvecklingen av förpackningar? Svaren kommer att ges av Iggesund Paperboard och Tobii, världsledande inom eye tracking, i exklusiva seminarier riktade till de bägge företagens kunder.

Seminarierna om neuromarketing och dess användbarhet vid utveckling och utvärdering av förpackningar kommer i första hand att hållas i Paris, Milano, London, Tokyo och San Francisco.
 
”Med eye-tracking kan man testa och laborera med sin förpackningsdesign så att man hamnar rätt och fångar konsumentens öga. De flesta inköpsbeslut fattas i butiken och därför är det avgörande för ens framgång i den kommersiella miljön att hitta fram till förpackningslösningar som ger uppmärksamhet och väcker intresse”, förklarar Ali Farokhian, som leder Tobiis tjänstegren Tobii Pro Insight

Tobii Pro är ett affärsområden inom Tobii Group, som började med att utveckla hårdvara för eye- tracking 2001, främst för forskningsändamål. Efterhand har företaget växt och breddat sortimentet till en rad hård- och mjukvarulösningar. Tobii Pro Insight, som är Iggesunds samarbetspartner, fokuserar på att studera visuell uppmärksamhet och därmed hjälpa företag att förstå mänskligt beteende i situationer som vid konsumentens möte med förpackningen

”Konsumenter går ofta på autopilot – kärnfrågan är hur man hittar fram till en design, som på ett relevant sätt får konsumenten att våga pröva nytt. I jakten på den optimala lösningen erbjuder vi ett kraftfullt verktyg”, fortsätter Ali Farokhian.

Iggesund Paperboard, som tillverkar kvalitetskartongerna Invercote och Incada, levererar inte bara kartong, utan arbetar aktivt med att förmedla kunskap om hur man får ut mesta möjliga av den. Det gemensamma projektetmellan Iggesund och Tobii är ett led i att sprida kunskap om förpackningar och förpackningsmaterial.

”Vi vill uppmärksamma våra kunder på de möjligheter som finns, för att på ett tidigt stadium kunna utvärdera olika designalternativ” säger Jonas Adler, Director Business Development vid Iggesund Paperboard.
 
Att kombinera mätningar av de visuella intrycken med sensoriska mätningar kring förpackningars haptik –dvs. hur de upplevs, när man håller dem i handen – är nydanande. Det psykologiska begreppet ”the endowment effect” – att vi har svårt att göra oss av med det vi äger – kan också tillämpas på det vi håller i handen. Ju angenämare upplevelse, desto längre vill vi hålla kvar den.
 
”Vi hör ofta från kunder att en anledning till att de väljer Invercote är upplevelsen, när man håller en förpackning i handen. Vi välkomnar verkligen möjligheterna att mäta detta, för hittills har detta mest spridits från mun till mun. Nu kan vi mäta den haptiska skillnaden mellan material”, fortsätter Jonas Adler.
 
Clemson University i South Carolina, USA, har en högt rankad utbildning i förpackningskunskap. Där har man tillsammans med Tobii byggt ett laboratorium, en butiksmiljö, där man kan testa sina förpackningar.
 
”Användningen av eye tracking kommer att ge en mer konsumentorienterad design. Förpackningar som underlättar för konsumenter att hitta rätt produkt snabbare och ge oss möjligheter att snabbare och effektivare hitta de produkter som tillfredsställer våra behov”, summerar Andrew Hurley, Associate professor vid Clemson University.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x