Nestlé lanserar Gerbers barnmat i återvinningsbara plastpåsar

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Nestlé och barnmatsvarumärket Gerber lanserar babymat i återvinningsbara ”klämpåsar” tillverkade av ett monopolypropen plastmaterial. De första lanseringarna sker i Finland och USA. (Bild Nestlé. Bilden är ett montage)

Livsmedelsjätten Nestlé och förpackningstillverkaren Gualapack har utvecklat en plastförpackning för barnmat tillverkad i endast ett material. Förpackningen, som är tillverkad i ett monopolypropen-material (PP), är av typen pipförsedd ”klämpåse” och ersätter liknande förpackningar tillverkade av olika laminerade material.

Nestlé skriver att den nya förpackningen är den första i sitt slag för den här typen av barnmat och att den är speciellt designad för att kunna återvinnas.

Den nya förpackningen är avsedd för babymatsprodukter under varumärket Gerber, typ fruktpuréer och liknande, och den kommer först att lanseras i USA och Finland!

I USA lanseras förpackningen med Gerbers Organic Banana Mango Puree och kan handlas på e-handelsplatsen TheGerberStore.com. Förpackningen kan återvinnas till 100 procent genom Gerbers nationella återvinningsprogram TerraCycle.

I Finland lanseras förpackningen med en puré av äpple, päron, blåbär och hallon och den kommer att finnas tillgänglig i de flesta större livsmedelsbutiker.

Lanseringarna kommer att ske under maj månad i år.

”Vi är stolta över att ha hittat en lösning för återvinningsbara påsar för barnmat. Vi börjar med två produktvarianter i USA och Finland och strävar efter att gradvis utvidga användandet av vår monomaterialpåse till en global täckning”, säger Thierry Philardeau, chef för Nestlés näringsstrategiska affärsområde.

Nestlé skriver att lanseringen av en babymatspåse i ett monoplastmaterial är i linje med företagets åtagande att göra alla sina förpackningar 100 procent återvinningsbara eller återanvändbara år 2025. Förpackningar och produkter av mono-PP kan återvinnas gång på gång, vilket gör materialet värdefullt för återvinningsindustrin.

”Denna lansering är en viktig milstolpe för vår ambition att skapa en bredare marknad för återvunnen plast som är säker för livsmedel. Vi kommer att fortsätta samarbeta med andra intressenter för att säkerställa att den infrastruktur, som krävs för att återvinna, matchar materiell innovation”, tillägger Thierry Philardeau.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx