Nestlé först att använda SIG:s koncept med sugrör av papper

PUBLICERAD: 20 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

SIG har utvecklat en dryckesförpackning med integrerat sugrör av papper. Nestlé blir första kund att använda konceptet.

Schweiziska förpackningskoncernen SIG har utvecklat en kartongförpackning för drycker som är försedd med ett integrerat sugrör av papper. Livsmedelsjätten Nestlé blir första kund att använda konceptet, som SIG säger är det första i sitt slag.

SIG skriver i ett pressmeddelande att man inte själva tillverkar de pappersbaserade sugrören utan köper in dessa från en icke namngiven producent. Däremot har SIG haft ett nära samarbete med sugrörstillverkaren för att utveckla ett papperssugrör, som är tillräckligt stadigt för att kunna penetrera det lilla folieförslutna hål i dryckesförpackningen, där sugröret ska föras ner.

”Vi såg det här som ett tillfälle att ta itu med den oro som finns kring marin nedskräpning av plastavfall och erbjuda våra kunder mervärde genom att möta kraven från konsumenter och myndigheter att fasa ut sugrör av plast”, säger Markus Boehm, marknadschef på SIG.

I pressmeddelandet skriver SIG också att globala livsmedelkoncernen Nestlé blir första kund att använda sig av dryckesförpackningen med papperssugröret.

”Vi engagerar oss för att förbättra miljöprestandan hos våra förpackningar och där ingår att ta itu med problemen med användandet av engångsprodukter i plast. Vi söker effektiva, skalbara lösningar och SIG:s dryckesförpackning med papperssugrör har potential att möta det behovet”, säger Michael Schwan, tillverkningschef hos Nestlé.

Enligt uppgift har Nestlé redan genomfört lyckade tester med den nya SIG-förpackningen i Dominikanska Republiken och en bredare lansering av förpackningen beräknas ske under första kvartalet i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x