NatureWorks har utsett ny VD och koncernchef

PUBLICERAD: 17 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Richard Altice är ny VD och koncernchef i bioplastkoncernen NatureWorks.
|Franska mejerijätten Danones yoghurtbägare är en av många förpackningar tillverkade i Ingeo bioplast från NatureWorks.

USA-baserade bioplastföretaget NatureWorks, som tillverkar bioplaster under välbekanta varumärket Ingeo™, har utsett en ny VD och koncernchef efter Marc Verbruggen, som gått i pension efter tio på VD-posten.
Hans efterträdare heter Richard Altice och han kommer närmast från PolyOne Corporation, där han innehaft posten som Senior Vice President och President för Designed Structures and Solutions.

Richard Altice, som har en examen i kemiteknik vid Missouri University of Science and Technology, har också varit anställd i Hexions affärsområde för specialepoxy, med fokus på beläggningar och kompositer.

”Vi välkomnar Richard Altice som NatureWorks nye VD. Han är en exemplarisk ledare med bred erfarenhet och framgång i internationell verksamhet och strategisk marknadsföring och vi är övertygade om att hans ledarskap kommer att främja vår marknadsutveckling och bana väg för nya applikationer med NatureWorks material”, säger NatureWorks styrelseordförande Peter Hawthorne.

NatureWorks var det första företaget, som erbjöd marknaden kommersiell tillgång till bioplaster med lågt koldioxidavtryck och som utvunnits ur hundraprocentigt förnybara råvaror. Nyligen nådde NatureWorks milstolpen två miljarder pund (drygt 900 miljoner kilo) levererade bioplaster under varumärket Ingeo™, vilka i sin tur omvandlats till tusentals olika förpacknings-, konsument- och industriprodukter.

NatureWorks fortsätter också att introducera nya, innovativa Ingeo-applikationer inom ett brett spektrum av industriområden. Bland nya Ingeo-produkter kan nämnas bioplastbaserade material för 3D-utskrifter, beklädnadsmaterial som ökar en energieffektiviteten hos kylskåp och hydrofila non-woven-material till absorberande hygienprodukter.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se