Närproducerad mjölk på glasflaska gjorde succé!

PUBLICERAD: 9 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Mjölken från närbelägna Kråkarps mejeri finns i en speciell tappautomat

Idén till försäljningen av mjölk på glasflaska kläcktes av butiksägaren Christian Ruhdensjö och mjölkbonden Daniel Bergvall, som nyligen startat upp det lilla gårdsmejeriet Kråkarp, tre kilometer från butiken. På gården finns 42 koplatser och all mjölk går till ortens ICA-butik.

Den ekologiska och KRAV-märkta mjölken är pastöriserad – vilket är ett krav för att få sälja mjölk i Sverige  – men annars är den precis som ”gammeldags mjölk”, vilket dessutom accentueras av att den kan köpas i ”lösvikt” ur en speciell automat. Kunderna betalar per liter, som de tappar upp och för ändasmålet används speciella glasflaskor, som säljs i butiken för 10 kronor styck. Literpriset för mjölken är 15 kronor.

Tanken bakom det annorlunda konceptet är att skapa en mjölkförsäljning, som är skonsam mot miljön, samt att mjölkbönderna ska tjäna lite mer pengar.

”Det är entreprenörskap och lite galenpanna. Men vi tror på detta”, sade butiksägaren Christian Ruhdensjö till Sveriges Radio P4 Sjuhärad, när konceptet sjösattes i början av sommaren.

Redan efter en veckas försäljning stod det klart att ”mjölk på glasflaska” var något som uppskattades av kunderna. Då hade mer än 800 flaskor á en liter sålts. 

”Det går jättebra och det är en strid ström till maskinen”, berättar butikens färskvaruchef Daniel Merking för FoodSupply.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx