Närproducerad mjölk på glasflaska gjorde succé!

PUBLICERAD: 9 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Mjölken från närbelägna Kråkarps mejeri finns i en speciell tappautomat

Idén till försäljningen av mjölk på glasflaska kläcktes av butiksägaren Christian Ruhdensjö och mjölkbonden Daniel Bergvall, som nyligen startat upp det lilla gårdsmejeriet Kråkarp, tre kilometer från butiken. På gården finns 42 koplatser och all mjölk går till ortens ICA-butik.

Den ekologiska och KRAV-märkta mjölken är pastöriserad – vilket är ett krav för att få sälja mjölk i Sverige  – men annars är den precis som ”gammeldags mjölk”, vilket dessutom accentueras av att den kan köpas i ”lösvikt” ur en speciell automat. Kunderna betalar per liter, som de tappar upp och för ändasmålet används speciella glasflaskor, som säljs i butiken för 10 kronor styck. Literpriset för mjölken är 15 kronor.

Tanken bakom det annorlunda konceptet är att skapa en mjölkförsäljning, som är skonsam mot miljön, samt att mjölkbönderna ska tjäna lite mer pengar.

”Det är entreprenörskap och lite galenpanna. Men vi tror på detta”, sade butiksägaren Christian Ruhdensjö till Sveriges Radio P4 Sjuhärad, när konceptet sjösattes i början av sommaren.

Redan efter en veckas försäljning stod det klart att ”mjölk på glasflaska” var något som uppskattades av kunderna. Då hade mer än 800 flaskor á en liter sålts. 

”Det går jättebra och det är en strid ström till maskinen”, berättar butikens färskvaruchef Daniel Merking för FoodSupply.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx