Några synpunkter kring skatten på våra plastbärkassar

PUBLICERAD: 15 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari


Det har väl inte gått någon förbi att våra plastbärkassar nu kostar mellan 6 och 7 kronor efter att den nya skatten lagts på. Det skrevs mycket om skatten i våra dagstidningar innan den infördes, och då vill jag påstå att grundtonen i de flesta fall var positiv till införandet. När den nu är på plats har många tidningar svängt och kritiserar införandet i stället. Vad gör man inte för att sälja lösnummer och klick på nätet. Jag kom på mig själv med att vara nära att betala 6 kronor i livsmedelsbutiken den första maj, men tog sedan ett beslut att den inte var värd det. I stället blev det en pappersbärkasse för fyra kronor. Det märkliga var att jag inte kände samma motstånd mot att betala sex kronor när jag strax efter stod i kassan på Systembolaget. Den köpte jag glatt. Det är märkligt hur man prioriterar efter innehåll!

På de sociala medierna flyter det som vanligt runt kommentarer om allt möjligt, så även om plastkassen. Här är tre stycken som dykt upp de senaste dagarna:

”Låt se om jag fattat det rätt nu…Jag går till affären och köper ett paket skinka packat i plast, en ost packad i plast, en limpa i en plastpåse, 2,5 liter mjölk i en plastdunk, ett paket blöjor packat i plast, en grekisk sallad i en plastburk, en plastflaska med senap och en plastflaska med ketchup. Och sen ska jag betala 7 kronor för att plastkassen att bära hem varorna i är miljöfarlig??”

”Varför betala 6 kronor för en plastbärkasse när man för fem kronor kan transportera hem allt i kundvagnen?”

”För kännedom. Just nu är 1 liter bensin billigare än 2 plastpåsar i landet Sverige.”

Har du hittat fler statements som dessa får du gärna maila dem till oss.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker