Nackademitrio finalvann PIDA med sina kalsonger i bananer...

PUBLICERAD: 3 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

En glad vinnartrio från Sverige och Nackademin: fr. v.: Alicia Lundgren, Natasha Bosnjak och Christian Koch. (Bild PIDA)

En trio unga designers från svenska Nackademin och deras bidrag ”Bois Underwear” blev slutsegrare, när BillerudKorsnäs designtävling PIDA (Packaging Impact Design Award) för första gången ordnade en slutfinal mellan de fyra segrarna i de nationella PIDA-tävlingarna i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Frankrike.

Nackademi-trion Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och Christian Koch tog hem segern med sin innovativa och lite kaxiga förpackningslösning ”Bois Underwear” som är en kartongförpackning för mäns kalsonger i form av en banan..! Och precis som med en riktig banan ska användaren också ”skala” kartongbananen vid öppnandet!

”Vår förpackning är avsedd för kalsonger i lyocell. Lyocell växer på träd och det gör bananer också.. Den designinfluensen från naturen var en av anledningarna till att vi designade förpackningen på det sättet, men också för att det är ett oväntat sätt att förpacka underkläder på. Vi var eniga från början att vi ville göra något oväntat. Humor var en viktig ingrediens hela vägen igenom projektet. Vi ville med vårt bidrag visa att hållbarhet inte behöver vara på bekostnad av design” säger designtrion.

De tre unga förpackningsutvecklarna gläds förstås åt slutsegern i PIDA. De menar att förpackningsdesign i framtiden mycket väl klan vara både rolig, lekfull och lite ”på gränsen”.

”Vi är så glada över det här priset. Det betyder allt. Vi bara följde våra hjärtan och höll aldrig tillbaka eller följde de vanliga skandinaviska designkonventionerna. Vi lyckades skapa en rolig förpackning i hållbar kartong – och det är vi mycket nöjda med”, sade en av de tre i trion, Natasha Bosnjak, när finalpriset delades ut i samband med mässan Luxe Pack i Monaco.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax