En annorlunda glassförpackning, som riktar sig till barn, är en av 10 förpackningar, som kandiderar till de tre specialpriserna ”President´s Award”, ”Sustainability Award” och ”Marketing Award” i globala förpackningstävlingen World Star.
Förpackningen till Nestles ”Smarties Monster” (bilden) kandiderar i kategorin ”Marketing” och är tillverkad av spanska ITC Packaging.
Till det prestigefyllda priset ”President´s Award” finns tre kandidater: en innovativ förslutningslösning från Berry Plastics Corporation i USA, en barnsäker läkemedelsförpackning från Locked4Kids i Holland och en tallriksförpackning tillverkad i återvunnet pappersmaterial och designat av kinesiska Free Designer.
I kategorin ” Sustainability Award” finns också tre kandidater: en medicinförpackning från Prent Corporation i USA, en kartongförpackning för plastkaraffer från Cloxos Company, USA och Tetra Paks förpackningskoncept Tetra Prisma Aseptic 1000 med skruvkork i bioplast, avsedd för fruktdrycken Del Valle Reserva från Coca-Cola Brasilien.
I kategorin ”Marketing” tävlar fyra kandidater om förstapriset. Förutom Nestles ”monsterförpackning” är det en elegant konjaktflaska från österrikiska Stölzle Glass Group, en serie mjölförpackningar i retrostil från Grands Moulins i Israel och en aerosolförpackning till Axes bodylotion Lynx Icon 2, tillverkad av brittiska Seymourpowell.
Vilka av de kandiderande förpackningarna som vinner guld, silver och brons i de tre kategorierna kommer att offentliggöras i samband med WPO:s (World Packaging Organisation) stora prisceremoni, tisdagen den 19 maj i Milano, Italien, då även alla årets vinnare av World Star-utmärkelsen kommer att belönas.