Mondi utvecklade återförslutbar förpackning till “Vossafår”-korv

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya återförslutbara förpackningen för Orklas “Vossafår” har utvecklats av Mondi.

För norska Orkla Groups räkning har pappers- och förpackningskoncernen Mondi utvecklat en ny, återförslutbar förpackningslösning för den i Norge välbekanta färdigskivade korvprodukten ”Vossafår”.

Den tidigare förpackningen för ”Vossafår” var försedd med en lättöppnad och avdragbar toppfilm, men den var inte återförslutbar, eftersom bottendelen i ”Vossafår”-förpackningen varit flexibel, vilket gjort det svårt för konsumenter att få en återförslutbar toppfilm att passa mot den mjuka underdelen och ge en tillförlitlig förslutning.

Utmaningen för Mondi var att modifiera den flexibla strukturen hos bottendelen och utveckla en speciell flerlagersfilm försedd med erforderliga barriärer. Det var viktigt att toppfilmen inte skulle ”krökas”  eller rulla ihop sig, när förpackningen och produkten hanterades i Orklas termoformningslinje.

”Det tog mer än två år av forskning, utveckling och tester innan Mondi och Orkla kom fram till en funktionell lösning, som båda parter gillade. Den nya förpackningen öppnas genom att den återförslutbara etiketten dras undan, varefter konsumen ten enkelt kan ta ut så många korvskivor som önskas och sedan återförsluta förpackningen genom att återplacera etiketten och trycka till”, säger Pål Wikstrøm, som är nordisk försäljningschef hos Mondi för konsumentförpackningar.

En stor fördel med Mondis nya återförslutbara lösning är att den fungerar även med flexibla bottendelar, typ sådan som redan användes i ”Vossafårs”-förpackningen. Konventionella återförslutningsbara toppfilmslösningar kräver en styvare bottenbana för att toppfilmens självhäftande lim ska ge en säker förslutning, som inte släpper in luft/syre. Med Mondis lösning eliminerar man behovet av styvare bottendelar och för Orklas del innebär det att man sluppit investera i en dyrare bottendel och i ändringar i produktionslinjen.

Mondi skriver i ett pressmeddelande att en stor del av utvecklingsarbetet av den nya förpackningen ägde rum vid Mondi Styria, som är Mondi filmextruderingsfabrik i Österrike, där man utvecklat såväl toppfilmen/etiketten som den nya flexibla bottendelen. För Orklas del har det endast behövts mindre justeringar för att kunna köra den nya förpackningen köras i befintliga produktionslinjer.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se